Eén opdracht: kom er levend uit

Denise de Groot 26 januari 2020
[Recensie] Het team van de firma Stanhope en Sons wordt opgeroepen voor een teamuitje. Eigenlijk heeft niemand er echt zin in, maar het personeel weet dat de eindejaarsbonussen er aankomen en dat er misschien wel een paar mensen moeten vertrekken. Iedereen zet zijn beste beentje voor.
De teamleden komen in een verlaten bankgebouw terecht en willen naar boven gaan. De lift naar de 80e verdieping blijkt echter een escaperoom te zijn. De enige boodschap die ze krijgen “Kom er levend uit” blijkt heel letterlijk te zijn.

Hoe meer je over de firma Stanhope en Sons leest hoe meer je het gevoel krijgt dat er iets niet klopt. De concurrentie en de werkdruk is moordend.
Je leest veel over deze financiële wereld, dit ligt persoonlijk niet in mijn straatje waardoor ik die stukken soms een beetje langdradig vond en ook niet altijd even goed begreep omdat er toch wat vaktaal naar voren kwam.

De schrijver van dit boek, Megan Goldin, doet haar best om je te vermaken en dat gaat haar goed af. Ze vertelt in wisselende hoofdstukken over Sara Hall die als nieuweling bij Stanhope en Sons werkt en de over de emoties van de vier teamleden die vastzitten in de snikhete lift.

Naarmate de tijd verstrijkt lopen de gevoelens van jaloezie, haat en wantrouwen snel op. Je voelt elke seconde wegtikken en de sfeer is om te snijden. Ik kreeg zelfs claustrofobische gevoelens bij het lezen van dit boek.
Megan Goldin beschrijft goed wat geld met je kan doen en dat is niet bepaald een rooskleurig plaatje.

Door het leven van Sara Hall kom je er achter wie er in de lift te vertrouwen is en wie niet. De teamleden in de lift komen daar bij elke aanwijzing van de escape room ook steeds meer achter. Ook al leer je in het boek wie er niet te vertrouwen is, de ontknoping kwam alsnog als een complete verrassing.

Voor het eerst gepubliceerd op De Leesclub van Alles

Meer recensies van Denise de Groot