Ik zie he wel

Denise de Groot 26 januari 2020
[Recensie] Iedereen heeft wel eens het gevoel gehad dat iemand je volgt. Een naar gevoel, waardoor je je al snel onveilig voelt. In het boek Ik volg je lees je over mensen die gestalkt worden, maar ook over mensen die juist stalken.
Ik had dan ook een naar onderbuik gevoel bij het lezen van dit boek. Je voelt constant dat er gevaar dreigt.

Ik volg je gaat over Joey die verliefd is op een buurman. Niks mis mee, behalve dan dat ze verloofd is met haar vriend Alfie.
In het boek lees je verschillende politieverhoren die in de toekomst plaatsvinden. Hierdoor weet je dat er een misdrijf gaat gebeuren. Wie het slachtoffer is en wat er gebeurt is, is niet zo snel duidelijk.
Ik vond het interessant om een verhoor te lezen. Deze werden dan ook realistisch beschreven. Door de vragen die de politie stelt, krijg je een beetje een vermoeden wat er gaat gebeuren.

Alhoewel er geen echte actie zit in het boek, weet Lisa Jewel je als lezer geboeid te houden. In het dorpje waar Joey woont, wonen veel gekke mensen, Zo is er een tiener die meisjes en vrouwen bespioneerd en een verwarde vrouw die overal een complot inziet. Hierdoor blijf je speculaties maken over wie van de inwoners bereid is om een misdrijf te plegen.

Om eerlijk te bekennen, werd ik niet heel enthousiast bij het lezen van de achterflap van het boek. Ik vind deze tekst vaag geschreven en ik vind de zinnen niet vloeiend lopen. Echter werd tijdens het eerste hoofdstuk mij duidelijk dat de schrijfstijl in het boek daarmee niet te vergelijken is. Deze zinnen zijn juist vlot geschreven, waardoor je het boek het liefst in één zit uit wil lezen.

Uiteindelijk vond ik het einde van het boek niet bevredigend. Ik zat nog met een paar situaties die naar mijn idee te simpel waren opgelost.

Al met al is Ik volg je een psychologische thriller die lekker weg leest. In het boek krijg je te maken met bijzondere personages met verschillende achtergronden, waardoor de dader verrassend blijft.

Voor het eerst gepubliceerd op De Leesclub van Alles

Meer recensies van Denise de Groot