Genadeloos

Denise Depoorter 15 februari 2020
Iedereen vindt Sven een charmante, mooie man. Ook Anouk valt onder de charmes van haar collega. Al snel blijkt dat de gevoelens wederzijds zijn. Als Sven Anouk na een tijdje voorstelt definitief bij hem in te trekken twijfelt ze maar wordt ze door haar zus aangemoedigd eindelijk eens iets voor zichzelf te doen en vooral om haar hart te volgen.

"Je hebt de beslissing genomen’ zei Sven met een blik op de doos die ik in de gang had gezet. Ik knikte. Mijn stem zou me in de steek laten als ik zou antwoorden. Het was mijn onzekerheid die ervoor zorgde dat de overtuiging, die ik de vorige avond en zelfs een uur geleden nog had gevoeld, als sneeuw voor de zon verdween."

Hij blijft eerst de charmante, lieftallige man maar al snel bemerkt Anouk dat hij lugubere karaktertrekjes heeft. Ze probeert deze te negeren door zich te concentreren op de goede momenten.

"Het beeld dat Sven van vrouwen had, begon me steeds meer te irriteren. Ik begon me af te vragen hoe Sven mij zag…Het antwoord daarop had ik nooit kunnen verzinnen."

Tot ze op een avond overstuur van haar werk komt. Eerst is Sven zoals altijd zijn liefdevolle ik maar hij neemt uiteindelijk de beslissing om eindelijk zijn donkere ideeën door te drijven. Anouk krijgt een slaapmiddel toegediend en wordt deze keer niet wakker in haar bed.

Het verhaal wordt op een gestage manier verteld. Het is Anouk die haar verhaal vertelt. Haar hoofdstukken worden in de ik-vorm.geschreven terwijl het voor alle andere figuren in de derde persoon is. Door deze perspectiefwisselingen word je heel nauw betrokken bij haar verhaal. De auteur heeft een vlotte schrijfstijl en samen met de korte hoofdstukken en de afwisselende personages die per hoofdstuk aan het woord komen, zit er een continuïteit in het boek dat ervoor zorgt dat je de hele tijd wil doorlezen. Juist door die wisselende aanpak en ook door de flashbacks die de auteur gebruikt bij Sven worden de karakters en hun verleden uitgediept en stijgt de spanning. Je ziet het verhaal evolueren vanuit ieder personage. Elk hoofdstuk sluit perfect aan bij het vorige.maar wordt verder verteld vanuit een andere invalshoek. Je krijgt een goed beeld van wat er gebeurt en je voelt daardoor geweldig mee terwijl je naar een climax gaat in het verhaal.

Positief is ook dat het verhaal niet stopt bij het vinden van de dader zoals bij de meeste thrillers. Het verhaal loopt door en behandelt op een heel geloofwaardige wijze wat er verder met alle personages gebeurt. De auteur blijft de karakters uitdiepen Vooral dat van Sven en Anouk. Je krijgt een goed beeld van wat er allemaal in het hoofd van Sven omgaat. Hoewel je zou denken dat het verhaal soms aan het ongelofelijke grenst door de gruwelijkheden die er gebeuren, laat de auteur je ontdekken hoe mensen door hun eigen karaktertrekken uit te spelen, een gang van zaken naar hun hand kunnen zetten. Dit lees je in feite al heel snel bij Sven, hoe hij zijn gedachten kan bedwingen of aanpassen als iets hem dwars zit zodat je nooit echt weet wat hij eigenlijk in petto heeft. Ook bij Anouk zie je hoe haar weifelachtig gedrag haar in bepaalde situaties brengt bv de beslissing om te gaan samenwonen met Sven, terwijl ze toch bepaalde voorgevoelens had.

‘Ongenadig’ is een mooi afgerond en vlot te lezen verhaal dat verscheidene aspecten van een moordenaar, zijn lugubere gedachtegang en de gevolgen van zijn daden belicht. Het boek laat je met gemengde gevoelens achter.

Meer recensies van Denise Depoorter