een soort van recensie ofzo: Dader op het spoor - De Juwelendief (9+)

de.sebastiaan 21 juni 2020
De schrijfster van ‘Keverjongen’, het boek dat mij weer helemaal heeft laten lezen, heeft een nieuwe serie. Dader op het spoor.
Schrijft ze hiermee een van mijn favoriete series ooit, zoals ze eerder deed, of is het zó slecht dat ik maar weer stop met lezen…

Alexander vind treinen saai en stom, maar omdat hij een zusje krijgt moet hij even met oom Ben mee. Samen mogen zij op een bijzondere tocht door Engeland met de laatste rit van de koninklijke trein. De rijkste mensen van Engeland zijn aanwezig en daarbij kostbare juwelen. En juist die verdwijnen… Blijft Alex treinen stom vinden en is de juwelendief misschien dichterbij dan hij denkt?

Laat ik origineel zijn en dit boek op een totaal niet clichématige treinen-metafoor omschrijven...

Ik zit in de wagon van de stoomtrein. Het boek wat ik ga lezen ligt voor en sla het open. Het duurt even voordat we gaan rijden want ik kom erachter dat we op stoom gaan rijden en de trein nog helemaal koud is. De kolen moeten nog in de vuurkist worden geschept en dat proces gaat wel even duren.
En dan zijn we echt klaar voor vertrek. Langzaam komt de trein op gang. Als ik ondertussen uit het raampje kijk wordt het interessant. Het landschap verandert en er komt spanning in de rit. Maar het eerste station is al heel snel in zicht en de trein remt weer af. Na een korte stop komt de trein weer in beweging. Ik voel het spoor onder mij kletteren en het geluid brengt me langzaam in trance. Maar nog voordat ik me echt helemaal kan overgeven aan deze reis stoppen we nog een keer en moeten dus ook weer op gang komen. En dan gaan we echt. Het lijkt alsof we harder kunnen dan net. We knallen door het landschap waarin je het een nog niet hebt gezien om vervolgens weer in het ander te belanden. Het eindstation komt eraan maar dan gaan we nóg harder! En dan staan we in één keer stil. De reis is op zijn einde.

Het boek zit vol feitjes over stoomtreinen, wagons en over de route die wordt afgelegd. Voor de treinliefhebber is dit te gek en absoluuth een aanrader! Verder is het een klassiek wie-heeft-het-gedaan-verhaal.

Is het zo goed als Keverjongen? Zeker niet. Stop ik nu met lezen? Absoluut niet!

Meer recensies van de.sebastiaan