10 blind dates, horror of fun?

Diana van Eynde 18 november 2019
Vijf jaar na het verschijnen van De regels van het verdwijnen komt Ashley Elston met een nieuw boek. In 10 blind dates schrijft ze een verhaal dat zich rond de kerstdagen afspeelt. Een winters en warm verhaal dat beschrijft hoe je geschifte familie je ‘helpt’ je gebroken hart te lijmen, volgens de cover.

Sophie ziet het al helemaal voor zich, haar ouders met de kerstdagen naar haar zwangere zus Margot en zij – stiekem – tijd met haar vriendje Griffin. Alleen denkt Griffin daar anders over. Hij is ook wel toe aan wat vrijheid en tijd zonder Sophie. Met een gebroken hart besluit Sophie de feestdagen bij haar familie in Schreveport door te brengen. En die weet precies hier je een gebroken hart geneest.

Al snel komt Nonna, oma, met een plan. Tien dagen/avonden lang gaat Sophie op blind date, georganiseerd door een van de familieleden. De vraag is of Sophie hier wel blij mee is. Ze kent haar familie goed genoeg om te weten dat niet iedere date automatisch een succes zal zijn. Daarnaast weet ze pas dezelfde dag, en soms de avond van tevoren, wat de date ongeveer inhoudt.

Je kunt je voorstellen dat dit voldoende voer geeft voor hilarische momenten. Helaas is dat niet wat je vindt in 10 blind dates. Maar pas op, laat het boek daarom niet liggen, want 10 blind dates blinkt dan misschien niet uit in humor, het heeft wel andere thema’s die maken dat je door blijft lezen.

Zo is vriendschap een belangrijk thema in dit verhaal. Sophie is sinds ze verhuisd is niet vaak meer in Schreveport te vinden. Haar neef en nicht missen haar enorm, maar eigenlijk praten ze daar niet zo makkelijk over. De vriendschap maakt een realistische verandering door en is daarom heel erg herkenbaar voor velen. Wie z’n schuld is het dat vrienden uit elkaar groeien? Juist. En dat besef staat centraal in 10 blind dates.

Maar niet alleen vrienden zijn belangrijk in het leven. Familie is nog veel belangrijker en dat weet Elston op een fijne manier duidelijk te maken. Natuurlijk helpt je familie je als je een gebroken hart hebt, maar je wilt er ook voor je zus zijn wanneer je weet dat ze jou nodig heeft. En daar heb je zelfs een verschrikkelijke autorit voor over. Familie staat op één, zeker tijdens de feestdagen en die kerstgedachte is een prachtige verborgen boodschap van Elston.

De dates, soms te bizar voor woorden, met lieverd en engerds, maar niet met de knul met wie je wil dat Sophie op date gaat. Al snel wordt duidelijk wie Sophie eigenlijk wil, maar stappen zetten durven ze allebei niet. Je leest dan ook door omdat je hoopt dat het eindelijk nog lukt. Is er dan geen enkel familielid die ziet wie Sophie echt ziet zitten?

10 blind dates is een heerlijk boek om tijdens de kerstdagen te lezen. Begin bijvoorbeeld op 18 december – dan begint het verhaal ook – en lees elke dag een hoofdstuk. Je zult je helemaal in de stemming wanen en ik ben ervan overtuigd dat het verhaal dan nog beter binnenkomt. Maar eerlijk gezegd, in november, zo tegen de kerstdagen aan, is dit ook een erg fijn boek om te lezen. En ik, ik besteed in december zeker even wat extra tijd aan mijn vrienden en familie!

Meer recensies van Diana van Eynde