Maakt verwachtingen niet waar

Diana van Eynde 10 juni 2021
Soms lees je een boek en twijfel je of je wel een recensie moet schrijven. Soms lees je een boek en weet je: hier wil ik meer over zeggen. Dat laatste was voor mij het geval met 15 3/4 van Dave Goldstein. De flaptekst sprak me aan, ik verwachte een verhaal met diepgang, een verhaal dat me zou meeslepen en zou raken.

Lina is bijna 16 wanneer ze Melvin ontmoet. Het is liefde op het eerste gezicht en ondanks dat een relatie wettelijk niet toe is gestaan omdat Lina minderjarig is en Melvin meerderjarig beginnen ze een relatie in het geheim met elkaar. Op Lina's 16de verjaardag maakt Lina een besluit dat haar ouders erg schokt. Heeft de relatie van Melvin en Lina kans van slagen?

Lina heeft geen gelukkige jeugd; dat merk je aan alles. Tenminste, vanuit haar perspectief. Mama rookt en papa is, tja, niet geïnteresseerd of bars. Het is duidelijk dat Lina pubergedrag vertoont. Goldstein verwoordt de situatie thuis alleen vanuit Lina. De situatie thuis wordt niet in beeld gebracht. Het lijkt alsof het een liefdeloze situatie is, maar tussen de regels door lees je dat Lina's ouders zeker wel het beste met haar voor hebben. De eenzijdige belichting van de thuissituatie vanuit de ogen van een puber raakte mij als moeder best wel hard.

De keuzes die Lina maakt zijn echte puberale keuzes. Dat ze nog niet volwassen is - terwijl ze dat wel denkt - blijkt uit heel veel keuzes die ze maakt. Uit de dingen die ze zegt en hoe ze op een kinderlijke manier bepaalde dingen benadert. De manier waarop Lina de dingen aanpakt lijken niet realistisch; vooral een heftige gebeurtenis bijna aan het einde van het verhaal kwam voor mij onrealistisch over.

Wat wel geloofwaardig is, is dat Lina als puber vatbaar is voor aandacht. De vraag is of dat echt liefde is. En daar zat een onderwerp dat diepgang kon gebruiken. Maar zo zijn er meer onderwerpen: verstoten door de familie, tienerzwangerschap, verwaarlozing door ouders, ontucht, het zit er allemaal in, maar er wordt eigenlijk niks mee gedaan. En dat is dood- en doodzonde.

15 3/4 had een goed verhaal kunnen zijn. In de kern spreekt het me nog steeds aan. Maar de diepgang ontbreekt en er ontstaat geen band met Lina, wat allebei ontzettend zonde is. Ik raad dit boek daarom niet aan. Het maakt de verwachtingen helaas niet waar.

Meer recensies van Diana van Eynde