Mysterieus, spannend en liefdevol

Diana van Eynde 17 maart 2019
Ondanks dat ik graag fantasy lees, kom ik hier door de Feelgood Club weinig aan toe. Toen ik aan Het gevecht begon, was ik dan ook eigenlijk verrast dat het verhaal over mijn favoriete fantasywezens ging. Negen van de tien keer is dit een prima combi. Maar zou ik het verhaal van Traiders ook kunnen waarderen?

Wanneer Jade te maken krijgt met een aanslag op haar als persoon is het al snel duidelijk dat ze beschermd moet worden. Jade wordt met nieuwe identiteit naar een beveiligde school gestuurd en al snel lijkt het leven gewoon door te gaan. Totdat ze op een dag verdwijnt en een keuze maakt die haar fataal kan worden. Kan Jade nog gered worden?

Soms lees je een boek en weet je niet goed waar het naartoe gaat. Zo was dat bij Het Gevecht. Ik was lekker aan het lezen over Jade en de aanslag op haar en tastte echt nog in het duister waarom Jade zo belangrijk was. Ik viel dan ook bijna van mijn stoel toen de plottwist kwam. Die had ik niet aan zien komen.

Vanaf dat moment was het lastig om te stoppen met lezen. Het was duidelijk wat het doel was en waarom Jade zo belangrijk was, maar zou Jade, die ondanks haar onzekerheid toch echt wel heel sterk en eigenwijs is, zich wel op deze manier laten gebruiken? Of zou haar 'ontvoerder' dat verkeerd ingeschat hebben?

Het gevecht is een verhaal dat verrast. De plottwist op een kwart zie je niet aankomen. De liefde die door het boek sijpelt laat zien hoeveel hoop liefde kan geven. En de wilskracht die Jade heeft, ondanks haar veranderingen gedurende het verhaal, laten zien dat niks onoverwinnelijk is.

Het einde is wat voorspelbaar, maar niettemin een debuut met een sterk verhaal. Het einde is gesloten, maar biedt plaats voor een vervolg. Dit vervolg staat dan ook nu al op mijn nog te lezen lijst. Het enige wat ik moet doen is hopen dat Esmee Buijze dit vervolg ook echt gaat schrijven!

Meer recensies van Diana van Eynde