Spannende en veelzijdige thriller

Diane Kooistra 29 april 2020
Het leven van Ella staat op haar kop als zij en haar vader worden gearresteerd in verband met het smokkelen van juwelen van Java. Ella’s vader blijkt na de tweede wereldoorlog in het bezit te zijn gekomen van vele juwelen. Maar voor ze hem ernaar kan vragen sterft hij. Hij laat een aanwijzing achter en Ella gaat op reis naar Java.

Daar hoopt ze bij te komen van alles in hun 2e huis maar niets is minder waar. Voor ze het doorheeft is loopt ze gevaar en zit ze gevangen op het eiland van haar vaders jeugd.

De situatie wordt steeds gevaarlijker. Hoe loopt dit af?

Wat een spannend en veelzijdig boek! Door de proloog wordt gelijk de nieuwsgierigheid van de lezer gewekt. Vooral als je interesse hebt in verhalen over de 2e wereldoorlog. Wat er toen op Java gebeurde is bij veel mensen niet zo bekend en deze oorlog krijgt nu een stem lijkt het wel.

Toch moet je het niet zien als een oorlogsverhaal want het gaat vooral over de volgende generaties die de naweeën van deze periode moeten doorstaan en daardoor in de problemen raken of keuzes moeten maken.

Niet uitweiden in eindeloze gesprekken maar de rode draad van het verhaal steeds strakker spannen, Never a dull moment. Soms een momentje van weemoed maar dan weer terug naar waar het verhaal om draait.

“Urenlange seconden gaan voorbij. Ik wil mijn ogen niet neerslaan, omdat het me moeilijker lijkt om iemand neer te knallen die je strak in je gezicht kijkt.”

Het net lijkt zich steeds strakker om Ella heen te spannen. Op een gegeven moment voel je als lezer de onmacht die Ella ervaart als ze niet naar huis kan, en ze de macht van haar tegenstanders steeds groter ziet worden.

Dat gebeuren er dingen waardoor het einde van het verhaal heel verrassend en onverwacht langs komt. En de lezer opgelucht weer uitademt….

Bernice Berkleef heeft in dit boek een verhaal uit de geschiedenis naar het heden getrokken en omgevormd tot een spannende en veelzijdige thriller waar een echte thrillerliefhebber echt van zal genieten.

Meer recensies van Diane Kooistra