Diane Kooistra 18 februari 2020
De cover van het boek laat een foto zien van een vrouw in het bos, wie is ze en waar wil ze naar toe? Is het Lauren of toch Ellen? Na een spannend en veelbelovend proloog begint het eigenlijke verhaal. Een verhaal dat gaat over 2 gezinnen die naast elkaar wonen, Lauren woont met haar vriend en hun samengestelde gezin naast Ellen die alleenstaande moeder is van eigenlijk 4 jongens maar waarvan er nog 2 thuis wonen.
Lauren wordt beschuldigd van de moord op de zoon van haar buurvrouw Ellen, Bart. Hij komt om als ze hem met haar auto aanrijdt. Een ongeluk, denkt de lezer maar Antoinette Kalkman laat je daar niet mee wegkomen. Ze heeft ervoor gekozen om het verhaal vanuit het perspectief van Lauren én van Ellen te beschrijven. Vooral Ellen is een bijzondere vrouw met een duister verleden. En dat wordt stukje bij beetje ontrafeld. Lauren probeert na te gaan wat er precies gebeurt is op die fatale dag. Door de hersenschudding die door de klap van de aanrijding is veroorzaakt is het in het begin allemaal vaag maar langzaam trekt de mist op en komen er gebeurtenissen van de afgelopen tijd naar boven waardoor de situatie in een ander daglicht komt te staan.
Er zijn in het boek enkele hele mooie zinnen geschreven die binnen in een regel de situatie waar de hoofdpersonen zich bevinden goed samenvat, zoals:
“Ons leven is een puinhoop, maar ik weet zeker dat ik dit ga oplossen.”
De wanhoop en onmacht van Lauren staat in schril contrast met de woede en gedachtes van Ellen. De rest van de gezinnen staan erom heen en hebben ieder hun eigen rol. Deze personages zijn goed uitgewerkt en hebben een passende plek in het verhaal.
Dit zijn allemaal ingrediënten die toewerken naar een heel mooi en verrassend plot. Je wilt steeds sneller lezen omdat je erachter wilt komen of jouw vermoedens juist zijn. De keuze om eerst het plot te beschrijven en daarna op het allerlaatst de verklaring van hoe alles gebeurd is, is een prima keuze geweest want het zorgt ervoor dat het tot het einde een puzzel is.
Ik kon niet geloven dat “bonuszoon” een debuut is, het niveau van schrijven is erg hoog, een heerlijk boek voor de mensen die ervan houden om in een spannende situatie in de hoofden van de personages te kruipen.

Meer recensies van Diane Kooistra