Als Machteld op een dag bij de molen van haar vader komt staan er wachters die haar mee zullen nemen naar het kasteel. Ze heeft geen keuze en wordt meegenomen om de kinderen van de kasteelheer, een tweeling van haar leeftijd, dansles te geven. In het kasteel stort ze zich op de danslessen en het wordt best gezellig zo met de muzikanten en de tweeling. Daarom heeft Machteld in eerste instantie niet door dat de liefde een grote rol in dit verhaal zal spelen. Zowel Albarick als Vallerie laten hun oog en hart op Machteld vallen.
Machteld opent haar hart voor Vallerie maar liefde tussen vrouwen is een van de doodzondes in de tijd en plaats waar deze meisjes opgroeien.

Met magie proberen ze het te stoppen maar
Dat heeft heel veel gevolgen voor de hele groep die om hun heen staat.

Dit is een heerlijke historische roman, het beschrijft eerst licht een verhaal over een meisje dat dansles gaat geven op een kasteel. Van het gewone leven naar een magisch leven met rijkdom, muziek en dans. En dans is het allerbelangrijkste in het leven van Machteld.

“ in beweging kun je niet liegen, je bent vrij om te doen wat je maar wilt.”blz 51

In het land waar ze wonen is er grote angst voor de “toverij” die dichterbij komt en de mensen letterlijk isoleert en in verwarring laat. De wildste verhalen doen de ronde over steden waar mensen gek zijn geworden of dieren die door de lucht vliegen.
Dan zit er nog een stukje lieve magie in, in de vorm van een zusje die meer ziet dan wij denken en een oma die de meiden helpt met spreuken uit haar boek. Allemaal in stilte want als dit ontdekt wordt….dan verdwijn je naar vergeeteiland.

Marieke Frankema gebruikt om de sfeer in het boek te verhogen mooie zinnen die me echt raakten

“Passie is de belangrijkste drijfveer die er bestaat” blz 91

Door veel afwisseling aan te brengen in de spanning en passie in het verhaal bleef ik van het begin tot het einde geboeid. De drie hoofdpersonen zijn echt pubers met hun gedachten en twijfels die bij hun leeftijd hoort. De vader van de tweeling is echt een beetje barse kasteelheer zoals hij hoort te zijn. Neemt niet alleen beslissingen als vader maar ook als voorbeeld voor de mensen die onder hem staan. Wat een strijd voor die man. En het zusje van Machteld, Jolijne , die wat sprookjesachtig en mysterieus aandoet is een bijzonder meisje dat ik misschien in een volgend boek wel beter zou willen leren kennen…..
Conclusie; dit is een heerlijke historische kostuumroman om bij weg te dromen en om letterlijk met Machteld mee te dansen in het verhaal.
Met een vleugje magie en een eetlepel spanning maakte Marieke er een mooi compleet verhaal van.

Reacties op: Met een vleugje magie en een eetlepel spanning maakte Marieke er een mooi compleet verhaal van

Dansen tot de zon komt - Marieke Frankema
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 17,95 Bestel het e-book € 10,00