Diane Kooistra 28 september 2019
In dit boek wordt het verhaal verteld van 2 tienermeisjes die allebei een ouder hebben verloren en in hun wanhoop een ouja bord gebruiken om contact te maken met hun vader of moeder.
Zonder dat de meisjes het doorhebben, is er iets opgeroepen uit de rivier. Iets wat bezit neemt van de vrienden van Amy die nu groot gevaar lopen. Amy heeft een vermoeden omdat ze het gedrag bij haar vrienden ziet veranderen maar kan niet bij haar vader terecht, gelukkig is de neef van Courtney overgekomen en hij gelooft haar. En zal haar helpen om deze riviergeest te verslaan. Maar hoe krijgen 2 tieners dat voor elkaar?

Dit boek leest heel prettig, de personages zijn heel herkenbaar geschreven, de spannende gebeurtenissen worden soms onderbroken door puberperikelen, verliefd worden, verkering uitmaken en nieuwe verkering krijgen en onopgeloste moorden. Hierdoor wordt het naast een spannend, ook een mooi warm verhaal. Ik vind het knap dat het boek door 2 auteurs geschreven is want hoewel we elk hoofdstuk switchen van Amy naar Alan leest het verhaal als een geheel. Het feit dat je het verhaal leest door de ogen van Amy en Alan geeft je wel een beter en breder beeld van de gebeurtenissen. De auteurs maken gebruik van mooi gevormde zinnen die niet te lang zijn en prettig lezen. Ze beschrijven wel details zonder de lijn van het verhaal te verliezen. Dat is in de vertaling van het boek ook overeind gebleven.
De angst die Amy heeft en wat haar omgeving soms door laat schemeren over dat ze dezelfde ziekte als haar moeder zou hebben komt heel realistisch en herkenbaar over. De afwezigheid van ouders omdat die hard moeten werken om hun gezin te onderhouden ook, schrijnend hoe Amy en haar broertje vragen of hun vader vaker thuis zou willen zijn. Zo is het echte leven en dat hebben de auteurs goed beschreven. De magie en fantasy is hierin ook goed gedoseerd. Het verhaal speelt zich in het hier en nu af en dat is duidelijk weergegeven. De reactie van de bibliothecaresse door de tieners van informatie te voorzien is ook een mooi punt in het verhaal, een bevestiging van hun vermoedens.
Het is romantisch, spannend en op het laatst echt doodeng. Een heerlijk boek voor de young adult lezers en de lezers die van een beetje fantasy, romantiek en magie houden. Er klinkt ook gelijk een waarschuwing dat geesten oproepen niet echt onschuldig is, het is echt geen spelletje. Het verhaal laat hiermee onder andere zien dat er meer is tussen hemel en aarde, dat oude indianenculturen nog heel levendig kunnen zijn en dat liefde tussen tieners erg mooi kan zijn.

Meer recensies van Diane Kooistra