Een boek voor mensen die van avontuurlijke oorlogsverhalen houden

Diane Kooistra 19 september 2019
In dit boek leren we de jonge Bryan Kimball kennen, hij komt weer thuis in Tennessee nadat hij in het leger tijdens de 2e wereldoorlog heeft gediend in Afrika en Italie. Hij gaat nieuwe soldaten opleiden en dat gaat hem goed af. Dat valt ook zijn superieuren op en hij wordt uitgezonden naar Schotland. Daar komt hij echter nooit aan. Hij belandt door samenloop van omstandigheden in Zeeuws-Vlaanderen en wordt gered door iemand van het verzet. Voor hij het weet zit hij midden in de bezetting van Nederland door de Duitsers, helpt hij het verzet en duikt hij onder. Zijn enige hoop is dat hij ooit weer thuis mag komen bij zijn ouders en geliefde Joan.

Dit is niet het zoveelste boek over de tweede wereldoorlog, dit boek vond ik bijzonder omdat het vanuit een jonge kapiteinssoldaat uit het Amerikaanse leger is geschreven. Daarnaast komen er andere mensen aan het woord zoals een Duitse officier die de andere kant van de zaak belicht. Hij ziet de acties van het verzet gebeuren en weet dat de SD hem achter de broek aan zal zitten terwijl hij al druk is met de Antikwal, de bouw van de Duitse bunkers om de kustlijn te verdedigen tegen een invasie. We leren ook de persoonlijke kant kennen van deze man. Omdat beide kanten verteld worden naast de verzetsverhalen ontstaat er een spanningsboog die het boek ten goede komt.

Je bent als lezer bijna onderdeel van het verzet en leeft met ze mee.
Volkert Greveling kan heel mooi schrijven en heeft mooie zinnen in het boek neergezet zoals deze; “Het had hen voorzichtiger gemaakt en ik besefte steeds meer dat het hun manier van overleven was geworden. Overleven in de gekte van bezetting en oorlog waarbij je je geliefden een zo veilig mogelijk leven wilt bieden.”blz 176
Het verhaal en de manier van schrijven deed mij denken aan de boeken die ik als tiener las, de Engelandvaarders van Klaas Norel. Verslonden heb ik die boeken. Ik heb dit boek ook achter elkaar doorgelezen. Het is zo spannend en de beschrijvingen van de gevechten zag ik voor mijn neus gebeuren.
Wat ik wel jammer vond is dat het einde een stuk sneller geschreven is dan de rest van het boek. Er hadden van mij nog wel wat pagina’s bij gemogen met meer details en ontknopingen over de afloop van het verhaal.
Toch maakt Volkert een deel weer goed door de allerlaatste zinnen in het boek die toch weer mooi geschreven zijn.
Een boek voor mensen die van avontuurlijke oorlogsverhalen houden. Ik hoop op een vervolg.

Meer recensies van Diane Kooistra