Karin Hazendonk laat elke keer weer zien dat ze in het hoofd van een psychopaat of ander persoon kan kruipen

Diane Kooistra 11 november 2019
Een moment flirten op een personeelsfeest van het bedrijf waar Anouk en Sven werken zal haar leven voorgoed veranderen. Ze hebben een relatie en Sven wil niets liever dan samenwonen. Anouk twijfelt en wordt door haar tweelingzus Miranda overgehaald om toch de stap te wagen. Het is niet helemaal een roze wolk, het samenwonen met Sven maar aan elke relatie schort toch wel iets?
Dan vindt er een dom ongeluk plaats met grote gevolgen voor Anouk en ze ziet steeds minder van de oude lieve Sven. Ook Miranda vertelt dingen over Sven die ze via-via gehoord heeft…….Welk beeld klopt er nou?
En dan is er die avond…….

Ongenadig is een mooie thriller die goed wordt opgebouwd, waarvan niets teveel gezegd wordt op de achterflap en een thriller waarin de lezer zich op meerdere momenten flink laat verrassen en soms ook gruwelen. Ik moest soms erg denken aan de thrillers van de Amerikaanse naamgenoot van Karin Hazendonk…die kan sommige momenten ook heerlijk met details om de hoek komen en de lezer verrassen.

“In het duister van de nachtkwamen de gedachten in een onophoudelijke stroom op me af. Ik begon mij af te vragen hoe Sven mij zag. Het antwoord daarop had ik nooit kunnen verzinnen.”
De onzekerheid van Anouk, de twee gezichten van Sven en de band die tweelingen hebben komen goed uit de verf en geven veel diepgang en afwisseling in dit boek. Het is heel mooi vanuit de verschillende personages beschreven waardoor de spanning toeneemt.
Waar het gedrag van Sven vandaan komt wordt ook duidelijk.
Daarnaast was er ook de onzekerheid van de “bad guy” die het op een gegeven moment zelfs teveel lijkt te worden, ook zijn fouten maakt en daarop moet anticiperen.
Maar wat mij erg aangreep is dat het rechtssysteem in ons land ook op een harde manier een grote en op het oog foute rol in dit verhaal speelt. Echt mooi gedaan!!
Ik kende Karin Hazendonk van haar vorige thrillers, ik heb ze allemaal gelezen en gewaardeerd. Ze laat elke keer weer zien dat ze in het hoofd van een psychopaat of ander persoon kan kruipen en zaken weer kan geven alsof ze ze zelf heeft meegemaakt. Met elk boek zie je groei als auteur en dat vind ik knap en het maakt mij nieuwsgierig of ze dat in een volgend boek nog tot een hoger niveau kan brengen.
Zijn er meer dan 5 sterren??

Meer recensies van Diane Kooistra