Een familieroman met een vleugje spanning

Dini van Heumen 17 januari 2020
Barbara Sevenstern is communicatiespecialist en blogger.
Met haar gezin woont zij in Den Haag.
Familiegeluk is het debuut van Barbara Sevenstern.

Lisette leidt met haar jeugdvriend Mark een rustig leventje in Den Haag.
Dan wordt haar moeder Eline Koetsier ernstig ziek en zij overlijdt uiteindelijk.
Eline blijkt al jaren met een groot geheim rond gelopen te hebben.
Lisette gaat met een oud adresboekje als enige aanwijzing op zoek naar antwoorden.
Door haar zoektocht komt haar relatie onder druk te staan en niet iedereen is blij met haar speurtocht naar het verleden.
Daar komt ze al snel achter.

Twee verhaallijnen volgen we in Familiegeluk, dat van Eline in het verleden, 1964 en dat van Lisette in het heden, 2014.
Het boek begint met een spannende proloog maar daarna vond ik het wat minder worden allemaal.
En het eindigt met een epiloog die voor mij niet echt als een grote verrassing kwam.
Ik vond de personages Eline en Lisette wel goed uitgewerkt maar de andere personages bleven wat oppervlakkig, behalve eentje zodat ik wel snel door had hoe het plot in elkaar stak.
Het boek las erg vlot door de eenvoudige en vlotte schrijfstijl van de auteur waardoor je het in een paar uurtjes uit hebt.
Alleen de cover, een oud adresboekje op tafel met lelietjes-van-dalen er bovenop, vond ik meer horen bij een roman dan een thriller.
En uiteindelijk vond ik het verhaal ook meer een roman dan een thriller.
Er zit weinig spanning in. Op de cover staat toch thriller, hoewel de term feelgood thriller al viel, dat deze beter zou passen bij het boek.
In mijn ogen een vreemde term want het zijn twee tegenstrijdige genres en ik zou dit boek eerder een familieroman met een vleugje spanning willen noemen dan een thriller.
Omdat ik het als een thriller moet beoordelen, waardeer ik Familiegeluk met 3*
Barbara Sevenstern is wel een auteur waarvan ik nog meer boeken wil lezen en zij heeft met familiegeluk een veelbelovend debuut geschreven

Meer recensies van Dini van Heumen