Geloofwaardig en beklemmend.

Dini van Heumen 24 september 2019
Joanne Carlton is het Engelstalige pseudoniem van Sandra. J. Paul.
Zij debuteerde in 2017 met het ontroerende Heart-Beat, vertaald als Hart-Slag.
Deze werd opgevolgd door de thriller Kill me Again die nog niet vertaald is.
Stof is de vertaling van haar derde Engelstalige werk Dust.
Dus erg origineel om de boeken eerst als Vlaamse in het Engels te schrijven en dan pas te vertalen.

Amerika 1996, Simon James heeft een mooie baan, vrouw Lisa, zoontje Charlie en hond Max tot een giftige stofwolk hier een einde aanmaakt.
Korte tijd later lijkt het einde nabij en komt Simon voor het dilemma te staan, overleven met een onbekende vrouw en het voortbestaan van de mensheid te garanderen, of zijn leven vandaag beëindigen na het verlies van zijn gezin.
Waar kiest Simon voor? En wat zou jij doen wanneer je hele wereld opgaat in stof?
Wil jij dan nog achterblijven? Wil jij dan overleven?

Het eerste dat opvalt is de werkelijk mooie cover van een knappe stoere man die wat vuil en stoffig oogt. Hij zou niet misstaan op een filmposter was mijn eerste gedachte.
De vormgeving van het boek is erg mooi. Een fijn lettertype waardoor het makkelijk leest.
De hoofdstukken waar steeds tussen het verleden en heden heen en weer wordt geswitcht zijn duidelijk aangegeven met mooie vage illustraties en beroemde Engelse citaten.
De auteur, Joanne Carlton heeft een makkelijke schrijfstijl waardoor het boek vlot las.
Ook de opbouw en de plot zijn erg goed gedaan.
Het verhaal draait voornamelijk om Simon en die heeft de auteur zo goed uitgediept en neergezet dat ik mij erg goed in hem kon verplaatsen en elk pijntje en verdriet van hem voelde.
De auteur wist mij twee keer te verrassen. Het einde had ik wel ergens zo verwacht maar het kwam toch nog als een verrassing.
Dit verhaal zou zo maar kunnen gebeuren en is met de huidige klimaatproblematiek niet ondenkbaar.
Het gaat zeker onder je huid zitten en het bleef nog lang in mijn hoofd zitten.
Ook de vraag wat ik zou doen wanneer ik voor dat dilemma zou staan.
Erg knap van Joanne dat ze iemand die eigenlijk niet van dit soort boeken houdt, die uit haar comfortzone stapte om het te lezen, zo wist te boeien met dit verhaal.
Ik vond het een beklemmend verhaal waarvan ik elk woord geloofde.
Ik heb ervan genoten dus kan ik er niet onderuit nu om haar 5 (en geen stoffige) * te geven.

Meer recensies van Dini van Heumen