Bats zonder Batman

Don Koolen 12 december 2015
Toni's boek "De vleermuismoorden" was mijn eerste, maar zeker niet mijn laatste Liese Meerhout thriller. Ik ben een typische oeuvre lezer, mits de boeken over dezelfde personages gaan en ik er in eerste instantie voor gevallen ben. Zo ook in het geval van Liese en haar gecompliceerde collega's. In 9 boeken kun je wel wat kwijt over je personages en het maakt mij niet uit dat nu in retrospectief te moeten doen. Al was ik in deel 5 ingestapt zou het me niet uitmaken om daarna verder te lezen of eerst terug in de tijd te gaan om alles eerst aan de weet te komen. Het heeft wel wat om te zien hoe een karakter tot een bepaald type is uitgegroeid, hetzij positief, hetzij negatief. Ik houd ook niet zo van happy endings. Er mogen best hoofd en/of belangrijke personages sneuvelen (dood of emigreren of wat dan ook). Liese mag voor mij dus gewoon weer door en Toni heeft ons alweer een tiende editie voor februari, maart 2016 beloofd. Hij zal het wel druk hebben, daar er ook nog eens die dertiendelige televisie-serie over Liese "Coppers" uitkomt. Wel een eer om je achternaam als serienaam te mogen gebruiken. De spanning zit er in bij Toni. Ik zie met vertrouwen nummertje 10 tegemoet, maar tegelijkertijd zullen 1 tot en met 8 mij zeker ook gaan boeien. Toni mag van mij ook eens iets geheel anders gaan proberen, dat laat ik aan hem, de kenner over. Voor zijn tiende Liese wil ik best wat titels aandragen, mits Toni mij te zijner tijd het verhaal in een notendop vertelt.