Een mix van psychologische horror met indiase mystiek en een ya-romance

Dorise van Driel 08 augustus 2020
Eerder verschenen op: https://roodlokjeleest.blogspot.com/2...
Ik werd al snel positief verrast door de afwisselende perspectieven in het boek van zowel Amy als Alan. Verwacht geen psychologische diepgang, maar de combinatie van de voorspellende visioenen van Amy en de Navajo-achtergrond van Alan gaf een mix van zowel paranormale elementen als mystieke rituelen uit een oude beschaving. Dit leest heerlijk weg en zorgt voor variatie in het leesonderwerp. Je merkt direct dat de schrijvers goed onderzoek gedaan hebben naar de indianencultuur, waardoor je als lezer ook een beetje bijleert. De gave van Amy is daarnaast redelijk realistisch uitgewerkt, door de twijfels die zij heeft over de betrouwbaarheid ervan. De achtergrond en diepere gevoelswereld van beide karakters komen niet bijzonder uitgebreid aan bod, maar daar is het ook niet het boek naar.

Daarnaast vond ik het erg fijn om te merken dat er romantiek in het spel was, maar dit was niet te veel op de voorgrond. Het klassieke liefde-op-het-eerste-gezicht was eigenlijk mijn enige echte frustratiepunt op dit thematiek en zorgde ervoor dat ik opgelucht naar adem kon happen. Het had voor mij zelfs geschrapt mogen worden, maar een echte irritatiebron was het niet.

´Dat was de enige keer dat er iets goeds voortvloeide uit mijn visioenen. Alleen die ene keer. Toen ik haar daadwerkelijk redde. ´

Verder vond ik de horrorelementen in het verhaal voor een jeugdboek goed. Gedurende de verhaallijn wordt de spanning en de griezelige sfeer opgebouwd, met name onderhuids. We lezen geen onsmakelijke taferelen, maar ook geen verhaal dat puur voortbouwt op de uitwassen van het kwade, maar ook het goede komt ruimschoots aan bod. Dit geeft voor mij echt pluspunten aan een griezelverhaal. Toch werd het nergens echt éng, en miste ik de diepgang en achtergrond van de totstandkoming van deze mysterieuze gebeurtenissen. Toch kan ik me indenken dat sommige jongeren dit echt wel een erg spannend verhaal zullen vinden en voor de groep die houdt van ´medium´ eng, is het dus zeker een aanrader.

Tot slot vond ik vooral dat het een fijn en toegankelijk boek was om te lezen. Het was niet te simpel, maar ook niet met ellenlange beschrijvende zinnen. De auteurs wisten samen het geheel goed visueel naar voren te brengen in mijn fantasie en lieten her en der zelfs een boodschap voor hun jonge lezers achter, bijvoorbeeld door te laten merken dat glaasjes draaien en degelijke niet verwant zijn aan een spelletje Monopoly.

´Zeker ben ik trots op je, maar dat doet er niet terzake. ´Nee?´ Nee. Waar het om gaat, is dat je trots op jezelf kunt zijn.´

Een spannend jongerenboek met de nodige afwisseling tussen het kwade, maar ook de goede aspecten in de wereld. Met een achtergrond over Indiase mystiek, in combinatie met romantiek en klassieke psychologische horrorelementen zorgt De geest in de rivier voor een aantal fijne leesuurtjes, maar de echte horrorfanaten kunnen het boek beter achterwege laten.

Meer recensies van Dorise van Driel