Abortus als katalysator van de vriendschap

Dorise van Driel 14 februari 2020
Wat als je leven plots niet meer zo perfect is al doet lijken en je als ideale dochter, student en vriendin ongewenst zwanger raakt? Het overkomt de jonge Veronica, die besluit een abortus te ondergaan, maar door haar leeftijd een lange trip van 1600 km te moeten maken zonder interferentie van haar ouders. Net zo ongepland als de zwangerschap, is de keuze voor haar reisgezelschap. Bailey was in het verleden haar beste vriendin en de omstandigheden brengen de meiden weer samen. Wat volgt is een rondtrip door diverse staten van Amerika, totaal onverwachte gebeurtenissen en persoonlijke groei. De personages Veronica en Bailey zijn niet vlak en ontwikkelen zichzelf gedurende het verhaal tot meer authentieke dames dan ze aan het begin zijn.

Gericht op jonge meiden is het boek luchtig geschreven met een flinke dosis humor, waardoor je het snel weg leest. Dat een tiener in de leeftijdsfase van Veronica mentaal gezien meer voor de voeten geworpen krijgt, dat komt absoluut onder de aandacht. Vriendschap, eigen keuzes maken en ontdekken wie je bent zijn thema's die in het boek de revue passeren.

Gezien het taboeonderwerp abortus en de gevoeligheid die deze heeft, moest ik me wel aanmelden voor de leesclub. Helaas bleek de keuze van Veronica zo snel te zijn als het leestempo waarin je het boek wegleest. Ik miste namelijk de weloverwogen keuze die hierbij komt kijken en de beslissing lijkt (te) gemakkelijk gemaakt. Een punt waarop de auteurs zeker beter hadden kunnen scoren, want de mentale gevolgen die een abortus met zich kunnen meedragen zijn net zo min gewenst. Een andere misser is dat gezien Veronica's achtergrond, de beslissing voor een abortus ook nogal onverwacht komt. Over haar ontwikkeling opgroeiende in een evangelische kerk en hier klaarblijkelijk sterk tegen in gaande, lees je totaal niets in het boek.

Allesomvattend is het een boek om te lezen als je in een sleur geraakt bent of wanneer je wilt lezen over vriendschap en ontwikkelingen van tienermeiden rondom dit thema. De abortus komt aan bod, maar dient vooral een katalysator voor de herontluikende vriendschap en andere de andere ontwikkelingsthema's. Toch zou ik het boek niet snel aanraden, al is het maar door het gemak waarmee abortus gepresenteerd lijkt te worden en hoewel het naar mijn mening niet meer in de taboesfeer zou moeten, het daarentegen ook geen luchtig onderwerp is. Ik hoop dat de film de maatschappelijke discussie zal doen losbarsten, met in navolging boeken die de emotionele kant wel aanvliegen. Tot die tijd heeft Overwacht wel een dappere pioniersstap in de goede richting gedaan.

Meer recensies van Dorise van Driel