Scherven brengen geluk

Edith 02 augustus 2021
Vorig jaar maakte ik, in 'Bestemming geluk', kennis met Melanie, de sympathieke eigenaar van een juwelierszaakje in hartje Amsterdam. Na een moeilijke tijd heeft Melanie haar geluk gevonden bij Chris, een vlotte pakketbezorger. Melanie gunt haar collega en vriendin Maud ook de liefde van haar leven, maar ze kan het niet helemaal vinden met Mauds ideaalbeeld van een man. Maud droomt van een luxeleven; feestjes, mooie kleren, verre reizen en een heerlijk huis. Gaat het Maud in 'Gelukkig op Ibiza' lukken een rijke man aan de haak te slaan?

Maud wil graag vooruitkomen in het leven. Haar moeizame en armoedige jeugd in de Bijlmermeer wil ze dolgraag ver achter zich laten. Regelmatig date ze met een leuke vent, maar de ware heeft zich nog niet gemeld. Dan laat ze haar oog vallen op de Belgische zakenman Chris. Chris bezoekt regelmatig de juwelierszaak om een mooi hebbedingetje uit te zoeken voor een van zijn vele Sugarbaby’s. Chris raakt gecharmeerd van de knappe 26-jarige Maud, maar ziet een vaste relatie niet zitten. Maud, op haar beurt, wil niet Chris’ nieuwe Sugababe zijn.

De cover van het boek is een echte blikvanger; een romantisch standtafereeltje op Ibiza. Nu regen en corona mijn zomervakantie in het (zee)water gooit, vind ik deze feelgood van Aline van Wijnen een prima alternatieve vakantiebestemming. Blz 213: Na een kort ritje met de cabrio komen Maud en Chris aan bij het mooiste strandje op het hele eiland. Sprakeloos laat ik Chris mij aan mijn hand naar beneden brengen. Het lijkt of ik naar een ansichtkaart kijk: het is te perfect, te mooi om waar te zijn. Toch is het echt. De zee, het strand, de stilte. En wij tweeën te midden van deze schoonheid van de natuur.
Maud en Chris beleven samen drie heerlijke dagen op Ibiza, maar vertrekken met een flinke domper en een hoofd vol vragen en emoties terug naar Amsterdam. Op de eerst pagina van het boek staat opnieuw een foto van het strand. Ditmaal ligt het er stil en verlaten bij. Deze foto verbeeld erg mooi de gevoelens die Maud en Chris de volgende dag hebben. Ook zij voelen zich verlaten en alleen.

Er wordt vaak wat minderwaardig over feelgood boeken gedaan; het zijn niet alleen maar luchtige en vluchtige liefdesromannetjes die lekker weglezen. Aline van Wijnen en vele anderen schrijfsters geven hun lezers altijd wat stof tot nadenken mee. In dit boek komen enkele mooie thema’s voorbij zoals bindingsangst, acceptatie van homoseksualiteit, schaamte, klassenverschillen, familierelaties, vriendschap en het maken van belangrijke keuzes in het leven. Chris en Maud stortten zich ieder met een andere verwachting in hun relatie. Maud is op zoek naar een vaste relatie met financiële zekerheid. Door zijn bindingsangst durft Chris geen vaste relatie aan. Ondanks hun grote verschillen verlangen Maud en Chris toch naar hetzelfde; veiligheid, geborgenheid, zekerheid en liefde. Ik weet zeker dat het goed gaat komen met die twee! Aline, laat je nog eens wat van Maud en Chris horen? Ik zie een derde deel wel zitten, 'De gelukzoekers van Schiphol'??? Met Mauds gay best friend Fedde, de vliegende ober, in de hoofdrol bijvoorbeeld. Ik zou graag willen weten of die leuke verkeersleider Greg een blijvertje is.

Meer recensies van Edith