Vriend of vijand?

Eefje Broertjes 13 oktober 2019
Na dertig jaar wordt eindelijk het lichaam gevonden van de vermiste Aurora, 14 jaar oud. Het lichaam van Aurora wordt gevonden op de plek waar ze als laatst is gezien. Ze ging kamperen met haar zus Topaz en de vriendenclub van haar zus. De volgende ochtend is Aurora verdwenen. Wat is er tijdens die bewuste avond gebeurd en wie is er verantwoordelijk voor de dood van Aurora? Kan er eindelijk afsluiting zijn na zo’n lange tijd?

Detective Jonah Sheens wordt op deze cold case gezet, samen met zijn team.
Dit is het eerste boek in een serie, waarin Jonah Sheens een hoofdrol speelt. Een intelligente en hardwerkende rechercheur. Hij wil de onderste steen boven halen, maar niet alleen om te achterhalen wat er met Aurora is gebeurd. Hij vraagt zich ook af wat zijn rol is in het hele verhaal.

Het is een meeslepend boek en intrigerend verhaal. Tot op het laatst blijft het gissen wie de dader is. Het onderzoeksteam komt er al snel achter dat er allerlei tegenstrijdigheden te vinden zijn in het originele onderzoek. Ook sluiten de verhalen van de vrienden niet op elkaar aan. De spanningsboog wordt goed opgebouwd. De hoofdstukken zijn relatief kort en wisselen van perspectief. Daarnaast zijn er continu flashbacks naar de avond waarop Aurora verdween. Daardoor word je in het boek gezogen en denk je elke keer: ‘nog één hoofdstuk’. De karakters zijn gedetailleerd uitgewerkt en de dialogen zijn sterk, dit komt ook door de achtergrond van schrijfster Cynthia Lodge. Zij schrijft namelijk ook toneelstukken.

Dit was het debuutboek in een reeks rondom detective Jonah Sheens. In het boek hebben we hem en zijn team leren kennen, maar ik ben erg benieuwd naar het volgende boek en hoe de verhoudingen binnen het team zich ontwikkelen.

Meer recensies van Eefje Broertjes