Ferrara leest als een ‘groot jongensboek’ met een melancholisch randje. De ‘jongens’ van Ventoux zijn inmiddels volwassen mannen. Wat heet, het zijn stevige vijftigers. Elk lid van de vriendengroep heeft zo zijn eigen sores. Die komen boven water aan de hand van het avontuur dat Joost aangaat middels het starten van een hotel in Ferrara, Italië. De vrienden zouden geen vrienden zijn, als ze Joost niet een handje zouden gaan helpen. De onderlinge omgang en vooral de grappen en opmerkingen die men over en weer maakt, zijn eigenlijk identiek aan hoe dat 40 jaar geleden ging zoals beschreven in Ventoux. De verteller van het verhaal, Bart, heeft zo zijn eigen zorgen, namelijk over zijn dochter die als journaliste de wijde wereld in gaat. Andre is en blijft de ruwe bolster met de blanke pit. En de situatie van David is weer van een heel andere dimensie. Met de komst van Bianca in de vriendenclub herkennen we veel van de rol die Laura in Ventoux had.

Het boek leest makkelijk en snel. Maar dat betekent niet dat het per se oppervlakkig zou zijn. Integendeel. Het boek zet aan het denken. Want de belevenissen van de vriendengroep zijn weliswaar grappig, maar het leven en de ravelrandjes daarvan klinken tussen de regels door.

Reacties op: Grappig en melancholisch

Ferrara - Bert Wagendorp
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 22,50 Bestel het e-book € 14,99