De ongewilde infiltratie

Elbert Grift 06 oktober 2019
Een groep Deense militairen trekt naar Afghanistan om te helpen maar er gebeurt te weinig, maar als ze op een gegeven moment toestemming krijgen om de aanval te zoeken na het verlies van enkele manschappen verandert de situatie enorm.
In de groep Denen blijkt zich een verrader te bevinden die een deel van zijn groep in een hinderlaag lokt en zo vindt een aantal van de groep de dood, ze besluiten zich te wreken op de verrader, maar in plaats van hem te pakken weet de verrader hun te pakken en gedwongen over te lopen naar de Taliban (wat hij inmiddels dus zelf ook is).
Ze zijn het natuurlijk niet maar omdat de beëdiging tot de taliban integraal is uitgezonden gelooft de buitenwacht ook dat ze overgelopen zijn, om te overleven moeten ze er in mee gaan en tegen hun eigen vrienden gaan vechten, de wereld op zijn kop.
Een bijzonder lijvig boek dat overigens geen moment verveelt, het is spannend beschreven al verliest het aan het eind wel wat aan kracht vond ik, dat neemt niet weg dat hier een bijzonder boek is geschreven, het ultieme anti-oorlogsboek, ik vind het een must read.
Mensen die niet van oorlogsboeken houden, moeten dit toch maar ter hand nemen, dit is eer roman met een boodschap over de nutteloosheid van de oorlog, dat wil niet zeggen dat er geen geweld in voor komt dat wel, maar dat moet wel om het verhaal geloofwaardig te maken , een uitstekend product!

Meer recensies van Elbert Grift