De ratten keren terug uiteindelijk

Elbert Grift 05 april 2020
Het verhaal begint met de hoofdpersoon Rieux die zijn praktijk uitvoert in de Algerijnse stad Oran, hij bemerkt voor de deur van zijn praktijk een dode rat, de conciërge vermoedt een kwajongensstreek, in werkelijkheid wordt met deze dode rat een ramp aangekondigd, het blijft niet bij 1 rat, in een ommezien is de stad vergeven van dode ratten, er worden er binnen korte tijd maar liefst 6000 ratten geteld, maar dat is niet het ergste, er komen ook rare ziektebeelden voor bij mensen, er wordt al geroepen dat het hier de pest betreft maar daar wil Rieux nog niet aan, maar dat duurt niet lang meer.
De pest grijpt supersnel om zich heen, Oran sluit zijn stadsdeuren om besmetting te voorkomen, niemand mag meer in of uit de stad, de patiënten blijven in quarantaine , de mensen moeten zich gedragen naar de situatie en die escaleert, de doden kunnen niet meer apart worden begraven, er volgen massagraven terwijl Rieux samen met 3 vrienden proberen te redden wat er te redden valt.
Maar dan na ruim een jaar komer er weer ratten te voorschijn en verdwijnt de pest net zo snel als het kwam.
Een verbluffende gelijkenis met deze tijd waar we ook leren dat ook deze corona tijd voorbij gaat, maar ook dat het veel wonden zal achter laten, niet alleen bij de lichamelijk getroffenen maar ook in de economie zal het vele sporen na laten.

Meer recensies van Elbert Grift