Groepsvorming

Elbert Grift 01 januari 2015
Een groep jongens belandt door waarschijnlijk een vliegtuigongeluk op een onbewoond eiland, maar hoe onbewoond is dat eiland eigenlijk.
Al snel maakt de groep plannen, er moet een leider komen en dat wordt Ralph, die leidt de groep, er vormt zich een soort stam, met jagers, bouwers etc.
In afwachting van hun redding begint de vorm van de groep de hierarchie van de ''gewone' mensen te benaderen en ontstaan er ook ruzies en frustraties die zich ook in de normale wereld voordoen.

Mijn interesse werd gewekt voor dit boekje, omdat ik de titel vaker was tegengekomen in mijn gelezen boek, en gezien het aantal drukken moest dit wel een interessant boek zijn.
Het boek dateert al uit 1954, maar is eigenlijk nog steeds actueel, vooral bij jongeren als leesvoer op school was dit boek populair in Engeland, later is het ook verfilmd en werd het ook bekend in Nederland.

Meer recensies van Elbert Grift