Uitstekend debuut

Eline H. 27 december 2016 Hebban Recensent
Graham Norton is een komiek die vooral bekend is van zijn talkshow; de Graham Norton Show. Hierbij ontvangt hij elke aflevering meerdere bekende gasten en interview ze. Humor zal hierbij nooit ontbreken en ook de gasten dragen hun steentje bij. Daarnaast verzorgt Norton het commentaar voor de BBC tijdens het Eurovisie Songfestival.

Nu is daar zijn debuutroman: Bewaring. Ontdekken we hier een nieuw talent van Norton? En zorgt Norton wederom voor een glimlach?

In Bewaring maken we kennis met de inwoners van Duneen, een klein Iers dorpje. De sociale controle is er zeker en eigenlijk is het een dorp dat je overal wel hebt. Als er een lichaam gevonden wordt houdt dat de gemoederen bezig. Wie is het? En vooral: wat is er gebeurd?

Norton weet de sfeer uitstekend neer te zetten en sleurt de lezer mee het boek in. Je waant je haast zelf in het dorp en leert de inwoners beter kennen dan je vooraf misschien gedacht had. Ondanks het feit dat de inwoners elkaar goed in de gaten houden, blijken er toch geheimen te zijn. Dat roept de vraag op of we elkaar eigenlijk wel echt kennen? Of beter gezegd; elk huisje heeft zijn kruisje.

De humor waar Norton onlosmakelijk mee verbonden lijkt te zijn is lichtelijk aanwezig. Niet overduidelijk, maar tussen de zinnen door. Prima gedoseerd. Al met al is Bewaring een prima debuut dat smaakt naar meer.

Meer recensies van Eline H.