Lange aanloop als intro voor nieuwe serie

Eline H. 05 juli 2021 Hebban Recensent

Kamperen. Het moet je maar liggen. Daar weten Wendy en Linda alles van. Wendy kampeerde als kind jaarlijks met haar familie op camping De Zandrand in de Veluwe. En ze is zeker niet de enige vaste gast. Linda houdt meer van luxere vakanties, maar na haar scheiding belandt ze samen met haar zoons op de camping. De twee vrouwen worden buren, maar ze zijn erg verschillend en dat zorgt voor wrijving.

Marjoleine Tel werkt als contentspecialist, columnist en schrijft daarnaast voor diverse tijdschriften. Ze stond jaren met haar man en zoons op een oer-Hollandse camping. Haar belevenissen daar vormden de inspiratie voor haar trilogie 'Campinggeluk', waarvan Een onverwachte zomer het eerste deel is.

Dat Tel heeft geput uit haar eigen ervaringen is duidelijk te merken. De typische campingbelevenissen, zoals de bingo, zijn allemaal aanwezig, maar daar blijft het niet bij. Ook de dagelijkse beslommeringen van de gasten komen voorbij.

Een onverwachte zomer zit bomvol, onverwachte, gebeurtenissen. De titel doet wat dat betreft het verhaal zeker eer aan. Tegelijkertijd is dat ook de valkuil. Er gebeurt gewoon zo  veel en het merendeel van deze gebeurtenissen wordt erg gehaast beschreven. Dit gaat ten koste van een aantal belangrijke en interessante hoofdlijnen.

De verhaallijnen van Wendy en Linda wisselen elkaar af. Het is interessant om de gebeurtenissen uit andere ogen te zien. Zo kom je te weten hoe ze over elkaar denken en dat is niet altijd even positief. Dit heeft ook te maken met het feit dat Wendy en Linda elkaars tegenpolen zijn. Dit wordt soms iets te veel benadrukt, waardoor de twee hoofdpersonages af en toe iets meer aanvoelen als karikaturen dan als mensen. Uiteindelijk lijken de dames naar elkaar toe te groeien. Misschien beginnen ze elkaar echt aardig te vinden, of misschien is het omdat ze buren zijn en allebei graag op de hoogte zijn van wat er om hen heen gebeurd, want echt oprecht voelt deze opbloeiende vriendschap nog niet.

De persoonsbeschrijvingen blijven vrij oppervlakkig. Tel geeft wat informatie prijs waardoor je als lezer iets meer te weten komt over Linda en Wendy, maar echte diepgang ontbreekt. Het is daardoor ook moeilijk om een band met ze op te bouwen. Dit geldt tevens voor de overige personages. Het blijft erg afstandelijk en er komen vooral stereotypes voorbij. Er wordt wel veel aandacht besteed aan de dialogen, met name in de eerste helft. Tussen de regels door valt hier voor de lezer veel informatie uit te halen over de onderlinge verstandhoudingen.

Het omslag geeft een vrij zoete setting weer. Het verhaal is echter een stuk minder zoet dan het omslag wil doen geloven. Tel probeert een ons-kent-ons sfeer te creëren door regelmatig een aantal vaste campinggasten op te voeren. Het bemoeizuchtige dramagehalte is erg hoog en die kneuterigheid die je bij een camping zou verwachten ontbreekt. In het boek zelf is ook aandacht voor de vormgeving. Vooraan staat een uitgebreide kaart van de camping. Deze geeft de lezer net dat beetje extra om de camping te kunnen visualiseren. Deze had echter wel een tikje groter mogen zijn, want niet alles is even duidelijk te zien. Tussen de alinea’s door zijn kleine tentjes getekend. Dit past prima bij de sfeer en leuk om te zien.

Een onverwachte zomer heeft een erg lange aanloop nodig, maar er zit zeker potentie in. Met Een onverwachte zomer weet Tel haar personages te introduceren en tegelijkertijd een opening te creëren naar een vervolg. Lang wachten op die vervolgdelen is overigens niet nodig. Deel twee, Bruiloft op slippers, en deel drie, Grenzeloos genieten, zijn inmiddels verschenen. Wendy en Linda zijn nog niet klaar met de camping en Tel is ook nog niet klaar met hen.

Meer recensies van Eline H.