De tienjarige Bloem neemt je mee in het verhaal. Op de school van Bloem is een wedstrijd gaande, wie het braafst is wint een prijs. Voor Bloem is dit natuurlijk supersimpel, want Bloem is al het braafste meisje van de school. Totdat ze geheimzinnige zaadjes vind en er dingen gebeuren die niet te overzien zijn.

“We zijn gegroeid, Bloem. En ja, zo heet ik dus. Mijn moeder heeft iets met bloemen. En bomen. Ach, het had erger gekund. Ze is ook dol op cupcakes.”

Naast Bloem leer je Neena ook goed kennen, Bloems beste vriendin. Het irriteert me een beetje dat Bloem haar braafheid belangrijker vind dan haar vriendschap met Neena.
Het verhaal las fijn weg, maar het was leuker geweest als Bloem wat sneller haar braafheid had laten varen.

Ook de andere personages, zoals Chrissi Valentini, juffrouw Zonnedauw en meneer Grittelsnert zijn goed uitgewerkt en van toegevoegde waarde in het verhaal. Zulke personages zijn voor elke tienjarige wel herkenbaar.

Bloem leert gaandeweg wat belangrijk is in het leven, wat betreft vriendschappen, natuur, liefde en gelukkig zijn. En tussen de regels door zit nog een mooie belangrijke boodschap verstopt. (Daarvoor zul je het boek zelf moeten lezen! ;))

“Soms, net wanneer je denkt dat alles voorbij is, steekt het leven dat vlak onder het oppervlak schuilging weer zijn kopje op en weet het iedereen te verrassen. Misschien ontstaat er voor jou ook wel een nieuw leven?”

Mijn aandacht naar dit boek werd getrokken door de cover met die prachtige gekleurde bloemen. En die kom je zeker nog tegen in het boek. Zouden die geheimzinnige zaadjes daar misschien mee te maken hebben? Ik denk van wel!
Dus ben je fan van een beetje magie en gek op natuur? Dan mag Bloem niet in je kast ontbreken.

Reacties op: Bloem

Bloem - Nikola Skinner