Een Noorse Winternacht

Eline Wilde-Noijen 02 december 2019
Het boek gaat over Bo en haar vriend Zac die een leven leiden waar anderen van dromen. Ze krijgen betaald om te reizen en hun sprankelende avonturen te delen met hun online volgers. De kerstdagen komen eraan en Bo verheugt zich op hun volgende reis. Een reis naar de besneeuwde Noorse Fjorden, waar ze een paar weken zullen verblijven in een pittoresk houten huisje onder het romantische Noorderlicht.
Omgeven door de bevroren watervallen en sneeuwwitte bergen komen er scheurtjes in de relatie en komen er diep verstopte geheimen naar boven. Bo vraagt zichzelf iedere keer af of dit wel is wie ze is....

Bo en Zac zijn de hoofdpersonen in het boek. Iedereen zou het leven willen leiden dat zij hebben. Betaald worden om op vakantie te gaan, maar is dat wel zo leuk als dat wij denken? Waar Zac denkt dat het leven één grote grap is, neemt Bo het leven wel serieus. Doordat zij beiden zo verschillend zijn kun je je makkelijk inleven in beide personages.

“Nee, in mijn beleving zien ze een deel van mij - niet alles. Ze zien twintig procent. Het is een bewerkte versie van mijn leven - aangepast, opgeleukt, verfraaid, gefilterd. Ze kunnen naar me kijken zonder mij daadwerkelijk te zien.”

In het boek leer je ook Anders en zijn oma Signy goed kennen. Anders doordat hij met Bo optrekt en Signy door middel van hoofdstukken die zich in het verleden afspelen. Soms, om het verhaal compleet te maken, heb je zulke hoofdstukken wel nodig. Waar ik ze in dit boek wat langdradig vond, waren ze wel een mooie toevoeging aan het verhaal.

“Ze voelde zich als een stofje, een enkele regendruppel, een eenzame sneeuwvlok - alleen, onbeschermd, kwetsbaar...”

De schrijfstijl heeft wel wat weg van die van Lucinda Riley. Een verhaal met het heden en het verleden. Het einde las ik met spanning uit, ondanks dat het voorspelbaar was.

“Gevoelens kun je niet negeren, meid. Hoe hard je ook probeert je ertegen te verzetten, ze eisen dat ze gevoeld worden. Onthoud dat maar. Het hart wil wat het wil.”

De schrijfster heeft de omgeving prachtig omschreven, waardoor je het idee had dat je zelf in de sneeuw stond. Om daarna op te warmen met een warme choco met slagroom!
Dus wil je jezelf even in die winterse sferen wanen en binnen onder een dekentje met een warm drankje een goed boek lezen? Dan kan ik je dit boek zeker aanraden!

Meer recensies van Eline Wilde-Noijen