Van Clavis Young Adult mocht ik het nieuwste boek van Adam Silvera lezen. Dat was voor mij een geluksmomentje, want Op Het Einde Gaan Ze Allebei Dood is echt een favoriet van dit jaar!

Meer Gelukkig Dan Niet gaat over de zestienjarige Aaron die het niet heel makkelijk heeft gehad, daardoor is hij vergeten hoe het voelt om gelukkig te zijn. Dan ontmoet hij Thomas. Hij durft te vertellen over zijn verleden en te dromen over zijn toekomst, maar hij leert dingen over zichzelf die zijn leven weer wat moeilijker maken en die opnieuw pijn doen. Er bestaat een revolutionaire ingreep die zijn geheugen kan resetten, daar vestigt hij al zijn hoop op. Maar tegelijk is hij bang om te vergeten wie hij werkelijk is...

“Ik steek de lont aan en de vuurpijl gaat de lucht in. Op dat moment wens ik dat mijn leven ook zo simpel was: aangestoken worden, opstijgen, ontploffen, klaar.”

Aaron neemt je mee in het heden en het verleden. Al vanaf de eerste pagina heb ik het idee dat Aaron een goede vriend is en dat hij zijn verhaal aan mij kwijt wil, waardoor ik het in één ruk heb uitgelezen.

Je leest over problemen die Aaron heeft als zestienjarige en over de problemen die hij heeft in een achterbuurt als een jongen die op jongens valt. Het lijkt wel alsof Aaron alle ellende over zich heen krijgt, daardoor begreep ik hem beter en kon ik me goed inleven.
Maar kan Aaron hier wel mee omgaan? Of zal hij de mogelijkheden bekijken om zijn geheugen te laten resetten door Leteo?
(Leteo helpt mensen met herinneringen die hen beschadigen.)

“Herinneringen: sommige zijn pijnlijk, andere geven je juist energie, sommige blijven je altijd bij, andere vergeet je vanzelf weer. Je kunt niet vantevoren weten of je ze zult overleven als je niet op het slagveld blijft, waar de tegenslagen als kogels op je af worden gevuurd. Maar als je geluk hebt, zijn er genoeg mooie dagen waar ze op afketsen.”

Diversiteit is een veel besproken onderwerp de laatste tijd en de boeken van Adam Silvera behoren zeker tot deze categorie. En als ik dan een boek van Adam Silvera lees, waar vaak homoseksualiteit niet geaccepteerd wordt zoals wij dat hier in Nederland doen, dan breekt mijn hart. Dit omdat je weet dat zulke situaties nog steeds aan de orde zijn en veel voorkomen sluit je na het lezen van dit boek alle Aaron’s in je hart.

“Soms is verdriet zo ondraaglijk dat je je niet kunt voorstellen dat je het nog een dag langer uithoudt. Soms is verdriet een soort kompas waarmee je de weg kunt vinden in het ingewikkelde doolhof van je jeugd. Maar verdriet kan je alleen helpen om geluk te vinden als je weet dat het er is.”

Reacties op: Een nieuwe favoriet!

Meer gelukkig dan niet - Adam Silvera
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 19,95