Winter in de B&B

Eline Wilde-Noijen 09 december 2021
Hanne is een twintiger die in een klein appartement in de stad woont en probeert rond te komen van het loon dat ze verdient met een job waar ze een hekel aan heeft. Dan krijgt ze te horen dat ze een vakantiehuis in de Ardennen heeft geërfd.
Als het ‘vakantiehuis’ een grote villa met gigantische tuin blijkt te zijn, heeft ze geen idee wat ze met zo’n huis aan moet. Tot haar moeder haar ervan weet te overtuigen om een bed and breakfast te beginnen. Samen trekken ze naar de Ardennen en proberen ze een nieuw leven én een zaak op te bouwen. Maar niet iedereen ziet hen even graag komen.
Hanne doet er alles aan om het respect van de plaatselijk bewoners en vooral dan van die héél knappe klusjesman te winnen.

Dit is mijn eerste kennismaking met één van de boeken van Kaat de Kock en ik kan je vertellen dat dat niet tegenviel. Als je de achterflap leest dan klinkt dat als een heerlijk winters verhaal om bij weg te dromen. Met de ideale omgeving en omstandigheden. Want wie wil nou geen grote villa erven? Om er vervolgens een goedlopende b&b van te maken bijvoorbeeld?

Hanne is een fijn personage. Die in haar leven wat dingen meemaakt die wel herkenbaar zijn. Zoals dat ze haar werk helemaal niks vind. Iedereen heeft wel eens op zo’n punt gestaan. Gelukkig krijgt Hanne een mooie kans om iets moois op te bouwen. Wat ik ook leuk vond is dat ze dit samen met haar moeder is gaan doen en dat hun band in het boek goed is.

“Ik voel me als een zesjarige die net Barbies Droomhuis heeft gekregen van de Sint. (Ik denk toch dat dat zo voelt, want de Sint was te gierig om me dat cadeau te geven. Dat mijn vriendinnen het wél kregen maakte me zo boos en verdrietig omdat Sinterklaas meer van hem hield dan van mij, dat mama me wel de waarheid moest vertellen. Ik ben nog altijd een beetje in shock.)”

De schrijfstijl van Kaat is heerlijk. Niet te gedetailleerd, korte hoofdstukken en het leest gewoon heel snel weg. Kaat komt uit Antwerpen, dus af en toe kom je wat Vlaamse woorden tegen. Dat is overigens niet storend, maar het valt op omdat het net anders is dan in het Nederlands.

“Niets zo onaantrekkelijk als een perfecte man.”

Verder is het boek vrij cliché, maar zeker in de tijd van het jaar en de tijd waarin we ons bevinden is zo’n boek heerlijk om even helemaal in te verdwijnen. Met aan het einde nog een leuke plottwist. Dus ben je nog op zoek naar een heerlijk weglees verhaal? Dan kan ik je zeker - Winter in de b&b - aanraden. Ik ga in ieder geval nog vaker boeken lezen van Kaat.

“Ik wil niets liever dan jou erbij hebben. Jij bent toch een deel van de framily? - De watte? vraagt mama. - De framily, dat is een samentrekking van friend en family, da’s een term voor vrienden met wie je zo close bent dat ze als familie voor je zijn.”

Meer recensies van Eline Wilde-Noijen