Recensie_Lustrum; Robert Harris

Elinem 20 oktober 2019
Het verhaal speelt zich af rond 63 voor Christus, het jaar waarin Cicero, een redenaar, advocaat, filosoof en politicus, tot consul werd geroepen. Doorheen het boek wordt een stuk van zijn levensverhaal verteld waarin hij de democratie probeert recht te houden in strijd tegen Catalina, Clodius en Caesar. Hij wordt onderworpen aan moeilijke situaties, maar probeert zich te redden door zijn welsprekendheid. De overspannen relatie tussen zijn vrouw Terentia en zijn dierbare vrienden zorgen voor een extra kijk in het leven van Cicero. Het boek Lustrum, geschreven door de Britse schrijver Robert Harris, is het tweede boek van het Cicero-trilogie. Het boek wordt voorafgegaan door ‘Imperium’ en vervolgd door ‘Dictator’. Het boek werd genomineerd in 2010 voor ‘Walter Scott Prize’. Robert Harris zelf werd in 2003 tot columnist van het jaar uitgeroepen en won de prijs voor ‘Best novel van International Thriller Writers voor Geest’ in 2008 . Berkshire is zijn huidige woonplaats waar hij met zijn vrouw en drie kinderen vertoeft.

Lustrum is een literaire thriller, maar Robert Harris schreef ook nog fictie en non-fictie boeken. Het begrip ‘in medias res’ kan duidelijk worden toegepast in dit boek. Het begint met de moord op een jongetje dat direct een duidelijke spanning met zich meebrengt en ervoor zorgt dat de lezer alert moet blijven. De verteltijd is ongeveer zeven uur aangezien het boek 389 pagina’s bevat. Het verhaal zelf duurt zes jaar, een jaar waarin hij consul is en de andere vijf jaar waarin hij moet strijden tegen zijn grootste rivalen. Er zijn zeer weinig of zelfs geen flashbacks in het verhaal te vinden en het speelt zich voornamelijk af in het hart van Rome. Het boek is geschreven vanuit een ik-vertelstandpunt waarbij de ik-persoon Tiro is. Hij was de slaaf van Cicero die alles netjes bijhield van wat er gezegd werd tijdens Senaatsvergaderingen, redevoeringen en privégesprekken. De stijl van het boek is eerder schrijftaal, maar soms wordt er ook gebruik gemaakt van spreektaal wat het iets vlotter en grappiger maakt. Het verhaal was vrij omslachtig met, voor mij, toch wel wat ingewikkelde woorden. Aan het einde van het boek stonden er enkele definities van bepaalde begrippen weergegeven. Doordat het boek langdradig was en veel verschillende namen bevatte, werd het soms een beetje saai en ingewikkeld. Latijnse namen bestaan vaak uit meerdere delen, hierdoor werd het moeilijk om bepaalde personages uit elkaar te houden, want de auteur gebruikte ze vaak door elkaar. Harris wilde de geschiedenis doen herleven rond de periode van 63 voor Christus. Hij toont in het boek de ijdele kant van Cicero en geeft de trucs in de politiek weer. Wat ik heb geleerd uit dit boek is dat de politiek en het dagelijkse leven in de oudheid een zeer hard en gruwelijk spelletje kon zijn. Lustrum is duidelijk geschreven om informatie over het leven van Cicero en zijn vijanden weer te geven en is dus bedoeld voor diegene die geïnteresseerd zijn in het politieke leven van de oudheid.

Toen ik begon te lezen, sprak het boek mij meteen aan. Het begon met een moord op een jongen van twaalf jaar, vrij angstaanjagend en spannend. Enkele pagina’s verder ging men verder met het politieke leven van Cicero. Enerzijds was dit interessant om de tactieken en trucs te leren kennen in de politiek, anderzijds begon het wat langdradig te worden. Het langdradige werd gecompenseerd met de kleine onverwachte passages die de spanning er in hielden. Doordat Harris de dingen schrijft zoals Cicero ze in die tijd zei, sprak het boek me wel aan.
Ben je geïnteresseerd in het Romeinse rechtssysteem of wil je meer te weten komen over het leven van Cicero, dan moet je zeker de historische thriller van Robert Harris lezen.

Robert Harris. (21 september 2019). Geraadpleegd op 19 oktober 2019, via https://nl.wikipedia.org/wiki/Robert_Harris_(schrijver)
Lustrum. (7 juni 2019). Geraadpleegd op 19 oktober 2019, via https://en.wikipedia.org/wiki/Lustrum_(novel)
Cargo, (najaar van 2009). Robert Harris Lustrum. Geraadpleegd op 19 oktober 2019, via https://wraakvandedodo.blogspot.com/2010/01/robert-harris-lustrum.html Astrid Bries, (22 oktober 2017). Lustrum. Geraadpleegd op 19 oktober 2019, via https://www.hebban.nl/recensie/astrid-bries-over-lustrum