Beklemmend!

elinevandm 09 oktober 2019
De vrouw in suite 10 vormt een intrigerende titel en de naam Ruth Ware had eerder al een enorm succes met haar debuutboek In een donker, donker bos. Laura (kortweg Lo) krijgt al meteen af te rekenen met een inbreker bij haar thuis en naderhand zit de schrik bij haar er goed in. Kort nadien moet ze op cruise vertrekken voor haar werk en een reisverslag maken van alles wat er aan boord te zien en te beleven valt.

Al op de eerste nacht loopt het grondig mis, Lo’s angstaanvallen worden erger en op de koop toe ziet ze dat er ’s nachts iemand overboord wordt gegooid. Een bloederige afdruk blijft achter. Wanneer ze dit gaat melden aan de veiligheidsdienst aan boord, wordt haar verhaal al snel afgedaan als paranoia.

De vertelstijl is steeds opbouwend en tussendoor wordt er handig gebruik gemaakt van enkele krantenknipsels en berichtjes over en weer. Soms is het wel lastig om te weten welke dag het is en hoeveel tijd Laura op een bepaalde plek heeft doorgebracht. Je wilt wel steeds verder in het verhaal duiken om te weten hoe alles juist in elkaar zit. Wel jammer dat niet alles verduidelijkt wordt op het einde, dat miste ik wel een beetje.

Dit verhaal heeft een iets minder beklemmende inhoud als Ruth Ware’s eerder verschenen boek ‘in een donker, donker bos’, maar weet me wel steeds vast te houden. Er is continue spanning die wordt opgewekt door Lo’s aanvallen van claustrofobie of door de dingen die ze opmerkt aan boord. De personages leer je niet zo bijzonder goed kennen en hier en daar zijn er wel nog enkele losse eindjes die niet opgehelderd worden. Toch heeft dit boek me geenszins teleurgesteld. Ruth Ware is een goede schrijfster als je graag een beklemmend boek wil lezen. Ik kijk dan ook al uit naar de komende verhalen die van haar al verschenen zijn in de tussentijd. Ik geef ‘de vrouw in suite 10’ een mooie 4 sterren!

Meer recensies van elinevandm