Goed begin van een serie!

elinevandm 19 juni 2019
Maandagskinderen is het eerste deel in de serie rond de inspecteurs Erlendur en Sigurdur Oli. Het is tevens het eerste boek dat ik lees van Arnaldur Indridason.

Het was vooral even aanpassen wanneer ik de allereerste hoofdstukken las, omdat de schrijfstijl enorm direct is en vaak worden er korte bewoordingen gebruikt. Toch zijn er voldoende uitweidingen waardoor je je als lezer een beeld kunt schetsen van de omgeving. De karakters van Erlendur en Sigurdur Oli kwamen dan weer iets minder uit de verf en bleven voor mij wat op de vlakte. Misschien leren we ze beter kennen in de volgende delen, dat zullen we later ondervinden.

Maandagskinderen kaart ook enkele diepere thema's aan die je wel laten stilstaan en je dieper laten nadenken. Ik kon me dan wel weer goed verplaatsen in de overige personages zoals bijvoorbeeld Palmi en Johann. Het verhaal zelf is zeer vlot verteld, zonder al te veel poespas er rond. Geen introductie van personages die er niks toe doen of teveel thema's betrekken in het verhaal die niks ter zake doen. Indridason is wat mij betreft een nuchter schrijver die de lezer kan bekoren met een kort maar krachtig verhaal.

Maandagskinderen kan daarom ook rekenen op een mooie score van 4/5

Meer recensies van elinevandm