If you are reading this, then in all likelihood I am dead

Elise Kleuskens 10 augustus 2020
Dit is hoe A Dangerous Goodbye begint. Deze zin staat in een brief aan Fen Churche van haar verloofde Arthur. Het is het jaar 1944 en Engelse soldaten strijden op verschillende plaatsen aan het front. Fen weet niet eens waar Arthur gestationeerd is of wat zijn functie is. Ze weet alleen dat hij in gevaar is.
Ongeveer een jaar later, wanneer de oorlog is gewonnen, besluit Fen om Arthur te gaan zoeken. Na zijn verontrustende brief had zij niets meer van hem gehoord. Zou hij echt dood zijn?
Arthur en Fen losten in hun vrije tijd vaak samen cryptogrammen op. Hun brieven aan elkaar stonden dan ook vaak vol raadsels en verscholen aanwijzingen. Ook in Arthur’s laatste brief is dit het geval. De aanwijzingen brengen Fen naar Frankrijk.
In Frankrijk vindt Fen een baantje bij een lokale wijnmakerij in ruil voor kost en inwoning. Ze heeft er geen idee van dat ze binnenkort drie moorden op te lossen heeft. Zou het oplossen van de moorden Fen leiden naar haar verloofde?

Dit heerlijke boek is geschreven door Fliss Chester. Nooit eerder las ik een boek van Chester en dus kon ik het boek enkel vergelijken met boeken van andere auteurs. Stel je auteur van historische fictie Kate Mosse voor in een ontmoeting met Sir Arthur Conan Doyle’s Sherlock Holmes en Kerry Greenwood’s Miss Phryne Fisher. Dat zou je een idee kunnen geven van de sfeer die dit boek schept. Een romantisch, historisch verhaal met een vleugje feminisme en een aantal spannende mysteries.

Tot op het eind had ik er geen flauw benul van wie de moordenaar was. Ondanks dat in dit boek verborgen aanwijzingen een thema zijn en Fen al die aanwijzingen met de lezer deelt, kon ik ze niet plaatsen. Ik wilde ontzettend graag weten wie de moordenaar was en dus bleef ik maar lezen. Het huishouden? Geen tijd, geen tijd!

Ik heb genoten van dit boek van het begin tot en met het eind. Het waren de details die me deden glimlachen. Bijvoorbeeld Fen die elke keer als ze de kat van de wijnmakerij tegen kwam ‘Bonjour monsieur’ tegen hem zei en alle aanwijzingen en verdenkingen met hem besprak alsof hij haar antwoord kon geven. Zoiets geeft een boek een realistisch gevoel, alsof dit verhaal echt plaats gevonden zou kunnen hebben.

Dit is het eerste deel uit een nieuwe serie, de Fen Churche Mystery serie. Ik ben zeker van plan om ook de andere delen te gaan lezen wanneer deze verschijnen!

Meer recensies van Elise Kleuskens