Een mooie familieroman

EliseV 04 december 2020
Hier houd ik van, geschiedenis vermengt met de beleving van echte personen. 12 broers en zussen, ze waren met 13 maar de oudste broer is overleden. Ieder hoofdstuk kijk je mee door de ogen van een ander kind, zo duik je in hun familiegeschiedenis. Koelemeijer heeft daarin ook de geschiedenis van Nederland een plaats gegeven en je ziet de ontwikkelingen in welvaart, godsdienst en sociale omgang voorbij komen. Daardoor krijg ik ook meer inzicht in de geschiedenis van mijn eigen ouders en grootouders. Ik vond het een prettig leesbaar boek. Ook de niet-leuke kanten van een heel groot gezin worden zichtbaar. Het verschil tussen oudsten en jongsten en het wel of niet missen van een onderlinge band. Tijdens het lezen bekroop me toch steeds het gevoel.. wat zullen de andere broers en zussen hiervan vinden.. zo een inkijk in de persoonlijke gevoelens van ieder kind. Ik hoop dat ze begrip hebben gekregen voor elkaar. Erg leuk is dat achter het verhaal lezersreacties staan nav de eerste uitgave in 2001 en ook een korte uitleg van de auteur over hoe het nu is met de familie. De foto's van het gezin maken het boek echt af. Kortom ik heb ervan genoten.