Echte Afrikaanse geschiedenis

04 december 2021
Van Reybrouck is de archetypische historicus-reiziger wiens jargonloze, beschaafde, praktische benadering van zijn onderwerp ervoor zorgt dat je ergens een biertje met hem wilt gaan drinken. Hij schittert ook omdat veel van zijn schrijven en onderzoek zich richten op het rondhangen met bier en tijd van willekeurige Congolese figuren, sommige van belang in de recente Congolese geschiedenis, andere gewoon willekeurige Joe's en Janes die hij over het land ontmoet. Dit is geschiedenis zoals het geschreven moet worden: als een ontmoeting. Congo is nooit ver weg, nooit teugel en vernauwd achter academische oogkleppen. Dit is echt en soms letterlijk de shit, hier mensen. VR wordt down en grungy, bezoekt duistere oorlogsmisdadigers, ouder wordende Congolese muziekberoemdheden en, in de ontknoping, reist hij naar Guangzhou in China waar de ware aard van de geglobaliseerde wereld aan hem wordt onthuld. Eerlijk gezegd, geeft hij aan het einde toe, hebben Europa en het Westen hun glans verloren, zijn saai, zelfingenomen en ten onrechte verontwaardigd over de implicatie. Wat hij hier presenteert is een nieuwe, levende, ademende, zwetende en vloekende wereld. Een derdewereldland dat balanceert op de rand van een volledige sociale en economische ineenstorting en dat op de een of andere manier heeft weten te overleven. Dat is de basis: een geschiedenis van het voortbestaan ​​van een land en zijn mensen versus allerlei soorten tegenslagen. Een van de beste en levendigste geschiedenisboeken die ik ooit heb gelezen en absoluut het beste werk uit de Afrikaanse geschiedenis dat ik ben tegengekomen.

Meer recensies van