Ellen IJzerman (prowisorio) Hebban Recensent

Een kort verhaal met als titel Notities van een theoreticus van de hand van Shi Tiesheng en vertaald door Mark Leenhouts (Tirade 2009) dat mij deed besluiten dit boek van Tiesheng te lezen.

Voor wie het korte verhaal op DBNL leest, krijgt al direct een prima indruk van de schrijfstijl van Tiesheng: enigszins afstandelijk, filosofisch, doordacht, vragen stellend, grappen makend en een verteltrant die vlagerig genoemd kan worden. Het doet denken aan een stream of consciousness, maar wellicht is het beter te spreken over twee consciousness, want onze hoofdpersoon die al vele gastheren heeft gekend, waaronder de schrijver, kan ook met gastheer Ding Yi een gesprek voeren. Niet direct, want hij ‘betrekt’ Ding Yi als hij nog maar nauwelijks zijn ogen open heeft, maar na een periode van meeliften en - soms - ingrijpen om Ding Yi voor de meest ernstig stomme dingen te behoeden, komt er ook periode waarin er fijne gespreken kunnen worden gevoerd. Zo legt hij Ding Yi uit dat niet elk menselijk lichaam een ziel bezit en wat het verschil is tussen een (menselijk) lichaam met en zonder.

Ding Yi was a bit confused: What do we do about this?
Do about what?
Soulless bodies. If we encounter them, what do we do?
No need to worry. My man Ding is actually unlikely to encounter them.
Why?
Think about a computer. You turn it on, but nothing appears on the screen no matter what commands you enter. Would you consider that an encounter? Think of a human form. You discuss feelings and love with them, and they just shout about food and drink. Have you encountered them?

Het zijn dit soort uitwisselingen en die telkens oppoppende gedachtenspinsels - Fools are foolish because they always deceive themselves - die zorgen dat je door blijft lezen op zoek naar weer zo’n speelse overpeinzing, want het verhaal zelf grijpt je niet direct bij de keel om je hijgerig naar het einde te trekken. Gelukkig maar, want dat zou ongetwijfeld ten koste zijn gegaan van het genieten van die plagerigheidjes van onze geestige hoofdrolspeler.

Reacties op: Speelse plagerijen van een geestige hoofdrolspeler