Harry is terug

Ellen 15 april 2017
In De Schim keert Harry Hole na drie jaar weer terug naar Oslo. De reden wordt al vlug duidelijk.

In die drie jaar is Oslo veranderd. Er is een nieuwe drugs op de markt. Wie er achter deze nieuwe drug zit, is onbekend. Wel gaan er verhalen rond dat er een schim in de nachtelijke uren door Oslo dwaalt. Wie is deze schim?

Ook valt er een slachtoffer te betreuren, de drugsverslaafden Gusto. Gusto vertelt in gedeelten zijn verhaal, waardoor langzaamaan duidelijk is wat er zich heeft afgespeeld in de straten van Oslo voorafgaand aan zijn dood.

De schim slaat naar mijn mening niet alleen op de persoon die zich "onzichtbaar" door Oslo beweegt, maar ook op de demonen, de "schimmen" uit het verleden van Harry.

Met dit boek heeft Nesbo wederom een mooi staaltje werk afgeleverd, waarvan het eind nog nadreunt in mijn hoofd!

Meer recensies van Ellen