Stasi-klassifiziert

Elly van der Meer 12 februari 2017
Het debuut "Vrij uitzicht" 2013 van Anya Niewierra werd goed ontvangen. Ze kreeg er meerdere nominaties voor.
Het duurde even voor haar teeede boek verscheen. Speelde haar eerste boek vooral in Zuid Frankrijk af.
"Het dossier" speelt zich voornamelijk in OostDuitsland af met als afwisseling Nederland.

Het verhaal begint in Zuid-Limburg Josta de 46 jarige hoofdpersoon en tevens de ik- verteller, weduwe zonder kinderen wordt op een nare manier wakker. Ze is verward en voelt zich niet lekker, als ze overeind wil komen, draait de hele wereld. Ze vermoedt dat ze teveel gedronken heeft de vorige avond.
Maar het voelt ook anders, de natuur is opeens verandert alsof het lente geworden is terwijl ze sliep.
Ze krijgt langzaam het idee dat ze een enkele dagen mist, haar herinneringen zijn in de war.
Ze ontdekt dat er iets is gebeurd en neemt contact op met de politie.

Josta is een op zichzelf zijnde vrouw met weinig contacten, behalve met haar buurvrouw Eva, als die plotseling op een nare manier overlijdt, wordt ze bang.

We gaan terug in de tijd waarin Josta in Oost-Duitsland het oude DDR, schilderijen moest vervalsen o.a. van Paul Clee. We lezen over de weerzinwekkende praktijken van De Stasi en de Oost-Duitse machthebbers.
Josta gaat op onderzoek, en dan wordt ze gevolgd en worden er aanslagen op haar gepleegd. De gaten in haar geheugen worden deels opgelost, maar wie is toch diegene die haar uit de weg wil hebben? Is dat iemand uit de kunstwereld of uit de tijd dat ze gevangen zat in Schloss Schönewald. Ze weet dat iedereen uit die tijd vermoord is.
Als lezer word je helemaal het verhaal ingetrokken, en wil je alleen maar verder lezen.

Tomas Ross omschrijft het boek als "Een parel binnen de Nederlandstalige misdaadliteratuur" .
Dat is het ook.

Ik geef "Het dossier" vijf verdiende sterren.

Meer recensies van Elly van der Meer