Weinig uitdaging voor de lezer. Alles te veel uitgelegd.

Els Lens 12 juli 2020
Ik dacht geen sterren te geven, want ik ben maar tot aan blz. 172 geraakt. (...maar het moet. Dus: 3 sterren dan maar. Voor de mooie taal.)
Al een vijftal keer heeft Pfeiffer mij, in die enkele hoofdstukken, overtuigd van het feit dat massatoerisme slecht is en dat Europa ten onder aan het gaan is.
En dan lees ik, op blz. 172 dit (over Malta):
"Het eiland, dat voor de helft lijkt te bestaan uit kerkhof, leeft, voor zover het leeft, in het verleden. Het enige wat het nog kan verkopen, is zijn rijke historie. Daarom wil het bezoekers aantrekken die komen voor het verleden, en moet het bezoekers weren die op zoek zijn naar een toekomst. (nvdr: het vluchtelingenprobleem!) De suggestie dat het eiland hiermee een metafoor is voor Europa als geheel, zal ik aan de lezer overlaten."
... En daarmee laat Ilja NIETS, maar dan ook niets, aan de lezer over.
Jammer.

Meer recensies van Els Lens