Oef

Elss 30 september 2019
Een heel beklemmend boek dat zich afspeelt in een maatschappij waarin het helemaal mis is gelopen. De macht, na een islamitische, terroristische aanslag, is gegrepen door een groep fanatieke religieuze mannen. En macht daar gaat het om in dit verhaal. De vrouwen wordt de macht ontnomen. Zij hebben niets meer in te brengen en hun leven loopt gevaar als zij niet doen wat er wordt gezegd.
De hoofdpersoon van dit boek, zij heeft geen naam, maar is vanfred, weet hoe het leven voor de staatsgreep was, maar zij is geheel murw gemaakt en doet wat haar gezegd wordt: zij moet kinderen baren. Niet met een geliefde, nee, zij wordt toegevoegd aan een huishouden, het huishouden van Fred en zijn onvruchtbare vrouw. Vanfred vertelt het verhaal, door haar ogen zien we de maatschappij zoals die geworden is en zoals hij was. Zij mag niet praten, niet lezen en niet schrijven dus zij denkt veel. Al deze gedachten heeft de schrijfster in prachtige zinnen verwoord en mede door de beschrijvingen van de gebeurtenissen ervaar je de beklemming en de angst.
Al lezende ontkom je er niet aan om paralellen te trekken met heden en verleden en dat maakt het verhaal nog beklemmender. Het is een verhaal dat je niet zo maar naast je neerlegt, maar dat lang bij je blijft.

Meer recensies van Elss