Veel zware thema's

Elss 19 oktober 2019
Het is een behoorlijke bak ellende die je over je heen krijgt. Het boek is in de mooie, herkenbare stijl van Griet Op de Beeck geschreven, maar ik moest het af en toe even wegleggen omdat het erg zwaarmoedig is.
Het boek bestaat uit twee delen. In het eerste deel is Lise een puber. Ze probeert te schipperen in een gezin dat niet functioneert; moeder is druk met zichzelf en eet alles weg, vader is aan de drank en broertje vlucht zoveel mogelijk het huis uit. Haar halfzusje komt met een bekentenis, waardoor bij Lise de paniek toeslaat. In het tweede deel is Lise volwassen en heeft ze haar studie geneeskunde afgerond. Ze is arts-assistent op de afdeling kinderoncologie. Ook hier zware thema's. Met Lise zelf gaat het ook niet goed. Ze weet niet hoe te leven, ze wil niet over haar problemen praten, lacht veel weg en door niet te eten denkt ze controle te hebben. Gelukkig chloort er aan het einde hoop.
Griet heeft de onzekerheid en twijfel van Lise overtuigend beschreven. Je voelt met haar mee, maar toch blijf je als lezer een buitenstaander, waarschijnlijk omdat de ellende te groot is. Als observator is het al zwaar genoeg.

Meer recensies van Elss