Een waardevolle geschiedenis

Elss 11 april 2020
Een prachtige historische roman over het leven in ons roemrijke Nederlands-Indië tegen het einde van de negentiende eeuw. Dit boek is niet geschreven vanuit het gezichtspunt van de Nederlanders, de overheersers. Het verhaal wordt verteld door een Javaanse vrouw. Haar jeugd brengt zij door in de ommuurde paleisstad van Djokja. Al snel in het verhaal wordt duidelijk dat daar veel regels zijn waar zij en haar moeder zich aan dienen te houden en dat rang, stand en geslacht bepalend zijn. Piranti, later Isah genoemd, komt er al vroeg achter dat het leven niet zo vredelievend is als het lijkt . Als zij wordt uitgehuwelijkt neemt zij de benen. Zij wil een vrij leven leiden. Al snel blijkt dat het leven buiten de kraton niet veel beter is. Als Njai is zij een wegwerpartikel en als baboe dienstbaar en onzichtbaar. Haar eigen kinderen worden haar afgenomen en zij leeft zonder hen verder en zonder te weten hoe zij zijn terechtgekomen.
Het boek leest als een trein en is zonder valse sentimenten geschreven. Als lezer kijk je mee met haar leven, je begrijpt haar pijn, haar eenzaamheid, haar harde leven, maar je wordt niet mee gesleurd in haar ellende. Wat overblijft is een prachtige, waardevolle geschiedenis van het leven van een vrouw in een patriarchale wereld.

Meer recensies van Elss