Oefenen maar!

Els Van Haute 10 oktober 2019
De kracht van sofrologie. Zachte bewegings- en ademtechnieken die je leven veranderen. Door Pascale Crauwels.

Nadat ik voor het eerst over sofrologie las (in Adem in, adem uit van Dominique Antiglio) werd ik direct fan. Zeker nadat ik enkele oefeningen deed en het effect voelde. Daarom was ik ook zo blij toen ik zag dat er nog een boek over sofrologie was verschenen, want een beetje opfrissing was wel goed. (Je kent dat: je leest iets en gaat ijverig oefenen maar na een tijdje…)

Net als Antiglio werd Crauwels door sofrologie gegrepen toen ze tijdens een moeilijke periode in haar leven maar bleef sukkelen met allerlei kwalen. Toen ze aan de slag ging met sofrologie werd ze er zo door gegrepen dat ze naast haar job als kinesitherapeute ook een opleiding tot sofrologe volgde (bij dé professor Caycedo). Die opleiding leidde er toe dat ze zelf opleidingen geeft én dit boek schreef, zodat u en ik thuis zelf kunnen oefenen.

Naast een goede uitleg over wat sofrologie juist inhoudt (goed ademen en zacht bewegen) staat dit boek ook vol getuigenissen van tevreden patiënten én oefeningen (zonder dat je iets hoeft te kopen of andere kleren hoeft aan te doen). Makkelijk! Voor allerlei lastige situaties is er een gepaste oefening: frustratie door hoge werkdruk, druk maken in de file, zenuwachtig worden als je trein vertraging heeft,… en die oefeningen kan je ook doen als je bijvoorbeeld in een wachtrij staat.

Ik denk niet dat er veel mensen zijn die geen baat bij sofrologie zullen hebben, onze huidige jachtige maatschappij in gedachten… Hoe meer aandacht voor dit onderwerp hoe beter, dus dank Pascale voor dit boek!

Meer recensies van Els Van Haute