Top 10 van 2019!

Els Van Haute 13 november 2019
De sterrengever van Jojo Moyes.

Ik hou van Jojo, van alles van Jojo. Bijna alles, op de één of ander manier vond ik Dans met mij maar niets. Dus ondanks mijn liefde voor Jojo is er ook altijd even bang afwachten. Maar ik kan je zeggen: dat was niet nodig! Want wow! De sterrengever is één van de beste boeken van 2019, misschien wel het mooiste van Moyes Ooit. En dat zeggen na de fenomenale Louisa Clark-reeks betekent heel wat. De cover is fantastisch, de inhoud nog meer. Dit is Jojo op haar best: personages die in een wip je hart veroveren, dialogen die van prachtig beschreven berglandschap (het mijnstadje Baileyville in Kentucky).

De 5 vrouwen van de WPA Paardenbibliotheek veroveren binnen de kortste keren het hart van (bijna) alle stugge bergbewoners (én dat van jou). Ze zetten met hun moedige project de hele gemeenschap op stelten en veranderen een heleboel levens ten goede. En dat in een tijd waarin dat verre van evident was, 1937. Alice, Margery, Beth, Lizzy en Sophia zijn vrouwen vol moed, lef en doorzettingsvermogen. Naast hun persoonlijke problemen hebben ze een gezonde dosis intelligentie en humor; prachtvrouwen. Ik wou dat ik me bij hen kon aansluiten. Vriendinnen om jaloers op te zijn.
Maar ook de mannen zoals Fred en Sven, de muilezels zoals Charley, de bergbewoners én het adembenemende landschap; alles en iedereen verovert pijlsnel je hart.

Jojo Moyes bezit de gave om verhalen te schrijven die je ontroeren, begeesteren, je aan het papier gekluisterd houden en doen verlangen naar meer. Je gaat ook almaar trager en trager lezen als je het einde van het boek nadert. Je wil geen afscheid nemen, je vreest het zwarte gat dat gegarandeerd volgt na het dichtslaan van dit prachtboek.
In dit geval is het boek ook nog eens geïnspireerd door een waargebeurd verhaal; dat maakt het voor mij nog prachtiger.

De sterrengever heeft alles: een spannend verhaal, aimabele hoofdrolspelers, feminisme, girlpower, humor, een decor dat hart en ziel beroert én een flinke snuif romantiek.
Het boek doet me denken aan Het Moerasmeisje en Wild; Reese Witherspoon weet dus wat haar te doen staat: verfilmen!

Meer recensies van Els Van Haute