Waar wacht je nog op?

Els Van Haute 08 oktober 2019
Het klimaat zijn wij. De wereld redden begint bij het ontbijt door Jonathan Safran Foer.

Als grote fan van Dieren eten (ik ben ondertussen ook gestopt met vlees eten) kon ik niet wachten om dit boek te lezen. Toen ik er eindelijk in begon bleek het best moeilijk te lezen (vol feiten en wetenschap, dat leest niet makkelijk) én bovendien niet de meest positieve lectuur. Op een bepaalde manier was het anders dan ik had verwacht én toch. Toch ben ik enorm blij dat ik het gelezen heb en raad ik iedereen aan het ook te lezen.

Het klimaat zijn wij is een enorm boeiend, filosofisch, en eerlijk verhaal; vol moraal, grijs-denken en inconsequent handelen. Foer neemt zichzelf vaak als voorbeeld en doet dat zonder de waarheid te verbloemen: zelfs hij heeft na het schrijven van Dieren eten nog vlees gegeten (hamburgers van een keten zelfs, zowat het allerslechtste dat er bestaat). Bekentenissen als deze zouden zijn verhaal in diskrediet kunnen brengen maar versterken het, in mijn ogen, alleen maar.

Door toe te geven dat hij soms ook faalt, door het belang van verduisteren in de oorlog aan te tonen, door het vertellen wat er wel en niet echt is aan het verhaal van Rosa Parks, door het mechanisme achter de wave uit te leggen en door nog veel meer feiten uit het verleden te ontrafelen toont hij haarscherp aan hoe belangrijk actie van een kleine enkeling is om een groots resultaat te bereiken. Pas als de vele kleintjes zich geroepen voelen om hun levensstijl te veranderen verandert die van de groep. En het is dat wat we nu nodig hebben.

Foer doet er (bewust) 71 pagina’s over om te zeggen wat de allerbelangrijkste, meest ingrijpende en makkelijkst te realiseren oplossing is voor de ‘planeetcrisis’: minder dierlijk voedsel eten (zie de ondertitel). Zo simpel is het. En we kunnen er allemaal samen NU met beginnen. Zonder onderzoeken, plannen, verbouwingen, investeringen,…of wat dan ook. We redden de wereld gewoon allemaal samen, door allemaal apart minder dierlijk voedsel te eten. Waar wacht u nog op!?

Boeiend is ook de manier waarop dit boek geschreven is: het is een soort van biecht, een pamflet, een familiegeschiedenis (én een eerbetoon aan zijn moedige oma), een wetenschappelijk document en een activistische oproep in één. Het is een boek dat met niets te vergelijken valt, passend bij een crisis die ook met niets te vergelijken valt. Het is geen makkelijk boek, maar dat is de uitdaging waar we voor staan, namelijk de wereldbol redden, ook niet. Begin met het lezen van dit boek, verminder (of stop helemaal) met je dierlijke consumptie en wees een held voor het nageslacht! Zo eenvoudig is het punt.

Meer recensies van Els Van Haute