Goud

Els Van Haute 22 augustus 2019
Pim & Pom in het Rijksmuseum op zoek naar de Gouden Leeuw, concept en samenstelling: Gioia Smid en tekeningen: Fiep Westendorp

Fiep is al een tijdje overleden (jammer genoeg) en toch blijft er boek na boek van haar verschijnen. Als fan probeer ik het een beetje bij te houden en ik kan u verzekeren dat geen enkel boek ooit als ‘uitmelkerij’ voelt. Ook dit boek is er weer knal op. Gioia heeft dit knap bedacht en de vormgever heeft het schitterend in elkaar gestoken.

Pim & Pom in het Rijks is een boek voor jong en oud, voor zij die net in het Rijks waren (ik) en zij die nog van plan zijn om te gaan. Het is ook een verzamelstuk voor Rijks-fans én natuurlijk een hebbeding voor Fiep-fans.

Het toffe is dat het niet alleen leuk is om naar te kijken maar dat je ook nog het één en ander bijleert over schilderijen als Moedertaak en beelden als het Meissen porselein. Je gaat ook anders en beter kijken naar de werken omdat je op zoek gaat naar de dieren die er op staan. (Het verhaal in een notendop: Pim & Pom zijn op zoek naar de Gouden Leeuw en krijgen daarbij hulp van de dieren in het museum.)

De combinatie van de schilderijen met de (toch ook al oude) tekeningen van de twee poezen is geweldig en enorm goed gedaan. Mijn favoriet (vandaag) is Het drijvend veertje.

Een boek dat je hart vertedert, je hoofd aanspreekt en een glimlach om je lippen tovert; een waar meesterwerk dus.

Meer recensies van Els Van Haute