Liever één compleet verhaal zonder bijzaken

Elsa Bakker 03 augustus 2019
De verhalen van Tolkien in diverse vormen (films en boeken) spreken altijd enorm tot de verbeelding en hebben mijn hele leven al een belangrijke functie in mijn fantasieontwikkeling gehad. Toch had ik nog nooit een boek gelezen wat uitgewerkt is door zijn zoon Christopher Tolkien. Ik was daar altijd een beetje huiverig voor omdat ik niet hele positieve berichten over zijn werk vernam in het verleden. Toch was ik dolgelukkig toen ik de kans kreeg dit nieuwe boek ‘De val van Gondolin’ te recenseren voor Uitgeverij Boekerij. Want ja, Tolkien heeft nu eenmaal een enorm grote plek in mijn naar Fantasy verlangende hart.

Wellicht waren juist hierdoor mijn verwachtingen verkeerd gericht en werd ik al gauw teleurgesteld tijdens het lezen. De taal die Christopher hanteert komt nogal wollig op mij over, misschien logisch gezien zijn eigen hoge leeftijd (94 jaar!) en de tijd waarin zijn vader leefde en het daadwerkelijke verhaal op manuscript zette. Toch moest ik hier erg aan wennen en vooral ook omdat het complete boek aanvoelt alsof er een manuscript uitgeplozen wordt. Het daadwerkelijke verhaal ‘De val van Gondolin’ wordt wel verteld en dat zorgde voor mijn leesplezier. Verder wordt er vooral veel verteld over bijzaken, andere verhalen, levensloop enzovoort. Ook wel interessant maar ik had dit liever in een aparte uitgave gezien. Dit komt ook omdat de omslag van de prachtige uitziende hardcover dit niet duidelijk maakt, niet dat het boek zo in elkaar steekt bedoel ik.

Naar alle waarschijnlijkheid zal ik altijd een zwak blijven houden voor de naam Tolkien maar ik zal in de toekomst beter voorbereid zijn wanneer ik een boek van zijn zoon Christopher Tolkien in handen krijg. Zelf zegt hij echter dat dit zijn laatste werk zal zijn en dat alles nu uitgegeven is van zijn vader rondom deze wereld. Maar ja, dat zei hij ook bij de vorige titel en daarbij staat niks mij in de weg om te genieten van de vele prachtige verhalen die zijn vader nagelaten heeft en al uitgegeven zijn.

Meer recensies van Elsa Bakker