Er was eens... een toffe YA sprookjes verhalenbundel

Elsa Bakker 01 oktober 2019
Al vanaf kinds af aan ben ik dol op sprookjes en alle kleurrijke figuren die in de sprookjeswerelden voorkomen. Hoe fijn is het dat er tegenwoordig aardig wat hervertellingen op de boekenmarkt verschijnen van al dan niet bekende of onbekende sprookjes. Zo brengt Dutch Venture Publishing deze keer de young adult verhalenbundel ‘Er was eens’ uit. Met daarin vijf nieuwe of wellicht ouderwetse verhalen, het is tenslotte net hoe je het bekijkt, geschreven door vijf verschillende schrijfsters. Ieder van hen heeft een heel ander soort verhaal voor deze bijzonder bundel aangeleverd en ik heb oprecht van ieder afzonderlijk verhaal genoten.

Elk verhaal heeft om mee te beginnen een prachtige geïllustreerde pagina als inleiding en elke keer was het weer een verassing hoe het voor mij als lezer zou uitpakken.

‘Negen levens’ van Miranda Peters is het eerste aan de beurt en heeft mij gelijk te pakken. De serieuze, haast melancholieke ondertoon verweven in de prettig leesbare schrijfstijl van Miranda zorgt voor een mooi, gelaagd verhaal. Het hoofdkarakter is een pittige doorzetter met een geheel eigen kijk op de wereld waardoor ze zichzelf misschien niet altijd in de meest slimme situaties brengt. Voor mij zette juist dit verhaal gelijk de juiste toon neer voor het gehele boek en werd het duidelijk dat het perfect past in het YA genre.

“Waar is het meisje gebleven dat geloofde dat er in ieder mens nog iets goeds schuilt?”

Het daarop volgende verhaal, ‘Ontvlochten’ van Cathinca van Sprundel, heeft misschien een iets minder mee te identificeren hoofdpersonage voor de lezer, maar het geheel is wel een originele, verassend andere kijk op een ouder sprookje. En ik vond het heel leuk om een stukje van Cathinca’s eigen persoonlijkheid te herkennen.

“Ik probeerde na te denken, maar de muziek bleef onweerstaanbaar aan me trekken.”

Het mooie aan ‘De grote, boze wolf’ van Jen Minkman vind ik dat ik Jen’s manier herken van het meegeven van een kleine, haast theologische en politieke achtergrond in een fictieve omgeving, die ook zomaar toepasbaar zou kunnen zijn op de hedendaagse maatschappij. Haar karakters zijn tevens allemaal gewone mensen om zo maar te zeggen, die nog wat kunnen leren en verder kunnen groeien in wie hij of zij zijn. Dit zorgt ervoor dat het niet alleen voor jongeren tof is om te lezen maar ook voor een ouder lezerspubliek.

“Hij wil dat iemand hem ziet zoals hij werkelijk is.”

Als het tegenwoordig over een koude winterse wereld gaat weet bijna iedereen gelijk over welk sprookje het gaat en toch is ‘Bevroren’ van Marijke F Jansen een unieke hervertelling met een stevige, duistere inslag. De combinatie van elementen in dit verhaal pakken uit op een manier die ik van te voren niet aan zag komen. Fijn om een sterke plot verrassing tegen te komen in zo’n kort verhaal.

“Groen is zo’n kleur die zoveel betekenissen heeft.”

De afsluiter, ‘Online’ van Suzanne Peters, brengt ons lezers terug in de huidige tijd en is meer realistisch ten opzichte van de andere verhalen. Toch past ‘Online’ ook perfect bij de bundel naar mijn idee als je puur kijkt naar de onderliggende thema’s zoals vriendschap, ouderlijkgezag, liefde en zelfredzaamheid. Het verhaal van Suzanne maakt je ervan bewust dat bescherming en naïviteit niet altijd behulpzaam zijn in de wereld waarin wij heden ten dage leven.

“Alsof de wereld verging als ze niet aan het beeld gekluisterd zat.”

Zoals ik aan het begin van mijn leeservaring al vertelde heb ik echt oprecht genoten van deze sprookjes voor young adults, ook al val ik allang niet meer in die laatste categorie. Sprookjes zullen altijd blijven bestaan, ze hebben een grote plek in mijn hart en kunnen mij niet gauw kunnen vervelen.

Lieve leesgroet, Elsa.

Meer recensies van Elsa Bakker