Boek met mooie, sterke verhaallijn

Elsa Bakker 08 oktober 2019
Voor Dutch Venture Publishing nam ik opnieuw deel aan een blogtour. De nieuwe titel van DVP sprak mij vooral aan omdat Hannah, een hoofdkarakter in dit verhaal, een baan krijgt bij een uitgeverij zoals op de achterflap vermeld staat. Mijn liefde voor alles wat met boeken te maken heeft was hierbij een trigger om dit boek per se te willen lezen. Bovendien vind ik de donkere, sterren hemel, cover van ‘Kom naar huis’ prachtig en viel mij dan ook direct op.

Toen ik ging lezen had ik het boek bijzonder snel uit, dus ofwel ik heb mijn leestempo weer terug of qua schrijfstijl & verhaallijn las het zeer vlot. Ik vermoed een combinatie van beide. De gekozen bewoording verloopt namelijk soepel, leest gemakkelijk en past bij de karakters. Daarnaast zorgt alles voor een natuurlijke leesflow, zo ook de indeling in hoofdstukken en het gebruikte, rustig ogende lettertype.

‘Kom naar huis’ is geschaard onder het new adult genre, een subgenre van young adult. Het betreft new adult door het expliciet seksueel taalgebruik. Ik lees dit type genre niet heel vaak, dit komt omdat meestal de verhaallijn mij niet aanspreekt. Maar in dit geval betreft het een mooie, sterke verhaallijn waar je zowel als schrijver veel kanten mee op kan en als lezer zijnde veel uit kan halen.

“Ze had een echte baan, een fulltime baan en het zou niet eens als een baan voelen maar als hobby: lezen vond ze heerlijk.”

De twee belangrijkste hoofdpersonages leer je gedurende het verhaal steeds meer kennen. Je krijgt stukje bij beetje meer achtergrond informatie over hen waardoor je hun keuzes beter gaat begrijpen en steeds meer begrip voor hen krijgt.

“Van jezelf houden is een kunst, dat wist Hannah maar al te goed.”

Persoonlijk vind ik dat een aantal bij personages iets meer aandacht en uitwerking hadden mogen krijgen, net dat kleine beetje extra had het geheel nog meer diepgang kunnen geven. Meer spanning en wellicht had het ook kunnen zorgen voor wat minder voorspelbaarheid voor mij als lezer. Dit kan overigens ook geheel aan mij liggen want uiteraard draait het specifiek om te twee hoofdpersonages Hannah & Luc. Toch hebben de daarom heen dartelende personages een groot effect op diens levens en keuzes. Vandaar dat ik dit aandraag.

“Hij kon er niets aan doen dat hij toch een steek van verdriet of iets anders in zijn borst voelde.”

Toch is het absoluut een mooi YA verhaal wat duidelijk toont dat liefde niet altijd vanzelfsprekend goed gaat en gemakkelijk is. Dat je er meer voor moet doen en voor over moet hebben dan alleen verliefd zijn op elkaar. Dat het ook constant werken aan jezelf is en blijven communiceren nodig is. Juist die elementen zorgen er allemaal voor dat het wat mij betreft perfect past in het YA genre, het is een leerzaam verhaal naast dat het inhoudelijk een boeiend verhaal is om te lezen.

“Ze onderdrukte een grijns en haalde een schouder op. ‘Ik denk het wel,’ zei ze zo nonchalant mogelijk.”

Lieve leesgroet, Elsa.

Meer recensies van Elsa Bakker